نیوز سیتی!
27 بهمن 1401 - 17:47

لوکاشنکو: به بلاروس حمله شود، به جنگ اوکراین می‌پیوندیم

رئیس‌جمهور بلاروس هشدار داد اگر کشورش مورد حمله قرار بگیرد، آماده است در کنار روسیه متحد اصلی خود در اوکراین بجنگد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس ضمن یادآوری این که روسیه متحد بلاروس است و دو طرف گروه نظامی مشترک دارند، گفت اما مسکو هرگز از مینسک برای آغاز جنگ علیه اوکراین درخواست نکرده است. وی سپس هشدار داد اگر کشورش مورد حمله قرار بگیرد، آماده است در کنار روسیه متحد اصلی خود در اوکراین بجنگد. 

به گزارش الجزیره به نقل از خبرگزاری دولتی بلتا، لوکاشنکو در یک کنفرانس خبری گفت: «فقط در یک مورد آماده‌ام کنار روس‌ها از خاک بلاروس بجنگم: اگر حتی یک سرباز از آنجا (اوکراین) برای کشتن مردم من وارد خاک بلاروس شود». او در ادامه تاکید کرد این امر نه تنها درباره اوکراین بلکه درباره سایر همسایگان بلاروس هم صدق می‌کند. وی افزود بلاروسی‌ها مردمانی صلح‌طلب هستند. 

لوکاشنکو همچنین تصریح کرد: اگر آن‌ها به بلاروس تجاوز کنند، پاسخ شدیدترین خواهد بود و جنگ ماهیت کاملاً متفاوتی به خود خواهد گرفت. او همچنین با اشاره به خطر تشدید درگیری در اوکراین، گفت زلنسکی اوکراین را نابود می‌کند. 

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، این اظهارات در حالی بیان شده که تنش‌ها در مرز اوکراین و بلاروس در حالی که مقامات کی‌یف درباره حمله بهاری روسیه هشدار می‌دهند، بالا گرفته است. 

پیش‌تر، معاون شورای امنیت ملی بلاروس گفت که این کشور آماده مقابله با هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی اوکراین خواهد بود. 

 بعد از ابراز نگرانی‌های مقامات کی‌یف و کشورهای غربی درباره احتمال ورود بلاروس به عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس، «الکسی پولیشچوک» مدیر دپارتمان دوم کشورهای مستقل همسود در وزارت خارجه روسیه گفته بود اگر حمله توسط اوکراین به خاک بلاروس یا روسیه انجام شود، مینسک هم وارد جنگ می‌شود.

پولیشچوک با هشدار درباره شرایط وارد شدن بلاروس به جنگ با اوکراین، اظهار داشت که رزمایش‌های نظامی مشترک بین مینسک و مسکو، با هدف جلوگیری از تشدید تنش است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1040826

مهمترین اخبار ایران و جهان: