نیوز سیتی!
27 بهمن 1401 - 18:35

شهرهای شمالی خوزستان برای پرورش ماهیان زینتی شرایط مطلوبی دارند

اهواز- رئیس گروه ترویج شیلات و آبزیان خوزستان گفت: در شهرهای مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، دزفول، اندیمشک، شوشتر به لحاظ کیفیت مطلوب ظرفیت خوبی برای رشد پرورش ماهیان زینتی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام گندمی بعد از ظهر امروز پنجشنبه در حاشیه برگزاری دوره تخصصی ۲ روزه پرورش ماهیان زینتی که با تدریس اساتید و کارشناسان مجرب استان مرکزی و شرکت بیش از ۱۰۰ نفر از علاقمندان، جوانان جویای کار و عشایر منطقه، تعدادی از بانوان در ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌های مسجد سلیمان و اندیکا برگزار شد، اظهار کرد: این دوره‌ها برای اولین بار در شهرهای مسجدسلیمان و اندیکا با هدف آشنایی و افزایش دانش فنی متقاضیان به منظور ایجاد اشتغال‌های کوچک و خانگی از طریق تسهیل در اخذ مجوزهای قانونی و تسهیلات کم بهره بانکی و ایجاد اشتغال و کمک به معیشت خانوارها برگزار شده است.

رئیس گروه ترویج شیلات و آبزیان خوزستان افزود: پرورش ماهیان زینتی یکی از پرسودترین بخش‌های آبزی‌پروری است که علاوه بر اشتغال‌زایی نیز در حفظ تنوع زیستی و افزایش جاذبه‌های گردشگری و توریستی مؤثر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۷ نفر در خوزستان در بخش تکثیر و پرورش ماهیان زینتی مشغول هستند، عنوان کرد: پرورش ماهیان زینتی، یکی از کسب کارهای ارزان و سودده است که با اندک سرمایه می‌تواند مولد اشتغال و تولید ثروت باشد؛ همچنین در شهرهای شمالی خوزستان نظیر مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، دزفول، اندیمشک، شوشتر به لحاظ کیفیت مطلوب و شوری مناسب ظرفیت خوبی برای رشد و توسعه این صنعت وجود دارد.

گندمی، انواع گونه‌های ماهیان زینتی در خوزستان را گونه‌های آنجل، مولی، گوپی، دم شمشیری و گلدفیش نام برد و گفت: این گونه‌ها در ۲۸ مرکز اغلب توسط بخش خصوصی و در محیط‌های شهری پرورش داده می‌شوند.

وی، افزایش دانش فنی و تجربه از طریق آموزش‌های مستمر اساس کار سرمایه گذاری در حوزه پرورش ماهیان زینتی دانست و یادآور شد: تلاش مجموعه اداره کل شیلات خوزستان همواره بر رشد و توسعه زیر بخش‌های مختلف شیلات استوار بوده است و آموزش و آشنایی علاقمندان به اصول فنی پرورش ماهیان زینتی در استان به ویژه مناطق کم برخوردار در خانه و یا کارگاه دنبال می‌شود تا با اشتغال‌زایی و بهره‌گیری از ظرفیت آبزی پروری شهرها کمکی به رونق اقتصاد منطقه، رفع بیکاری و جلوگیری از مهاجرت جوانان باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1040870

مهمترین اخبار ایران و جهان: