نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 14:31

ریاست اجلاس سران G۲۰ از هند به برزیل تحویل داده شد

نخست‌وزیر هندوستان امروز (یکشنبه) رسماً ریاست گروه G20 را به کشور برزیل تحویل داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هند امروز (یکشنبه) رسماً ریاست گروه ۲۰ (G۲۰) را در مراسم اختتامیه نشست سالانه این گروه که اوایل هفته جاری در «دهلی نو» پایتخت هندوستان برگزار شد، به کشور برزیل تحویل داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هندوستان، انتقال ریاست‌ گروه ۲۰ را با تحویل چکش چوبی ریاست به «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل تکمیل کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در خصوص نشست گروه ۲۰ در پایتخت هندوستان گفت: «نشست سران گروه ۲۰ موفقیت آمیز بود، این گروه هم‌اکنون در حال انجام اصلاحات داخلی است».

وی همچنین تصریح کرد: «نتایج نشست گروه 20، به تلاش‌ها برای پیشبرد اصلاحات در صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی، پویایی مثبتی خواهد داد».

وزیر خارجه روسیه به تلاش برای سوء استفاده از اجلاس گروه ۲۰ برای پیشبرد اهدافشان در اوکراین اشاره کرد و گفت: «غرب در اوکراینی کردن دستور کار اجلاس G۲۰ شکست خورد».

پیش از این، «اولگ نیکولنکو» سخنگوی وزارت خارجه اوکراین با اشاره به بندی در بیانیه پایانی سران گروه 20 درباره اوکراین گفت که این گروه چیزی برای افتخار کردن ندارند.

نارندرا درباره بیانیه گروه ۲۰ به اوکراین اشاره کرده بود و گفته بود که همه کشورهای باید از تهدید و استفاده از زور برای تصاحب قلمرو خودداری کنند.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، هند از اول دسامبر ۲۰۲۲ ریاست گروه ۲۰ را بر عهده داشته است و نشست سالانه این گروه در تاریخ ۹ تا ۱۰ سپتامبر در دهلی نو برگزار شد. رهبران کشورهای گروه ۲۰ و ۹ کشور دیگر از جمله بنگلادش، مصر، اسپانیا، موریس، نیجریه، هلند، امارات متحده عربی، عمان و سنگاپور برای شرکت در این مراسم حضور داشتند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1493026

مهمترین اخبار ایران و جهان: