نیوز سیتی!
14 مهر 1402 - 14:34

برای توسعه اقتصاد دریامحور می توان از تجارب بین المللی بهره برد

استاندار هرمزگان گفت: برای ایجاد وضع مطلوب در توسعه دریامحور می‌توانیم از الگوهای بین‌المللی مانند کُدینگ دریایی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنتکاد) استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، کارگروه توسعه دریامحور استان هرمزگان شب گذشته به ریاست مهدی دوستی استاندار  و با حضور حسن بیک محمدلو مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

مهدی دوستی در این کارگروه، اظهارداشت: ما اگر مدل مطلوب حکمرانی در دریا را تعریف کنیم می‌توانیم برای روش‌های دستیابی به آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم و معتقدیم برای این مهم  نیاز به سازه‌های جدید نداریم بلکه باید راندمان زیرساخت‌های موجود در کشور و استان را بالا ببریم.

وی افزود: برای ایجاد وضع مطلوب در توسعه دریامحور می‌توانیم از الگوهای بین‌المللی مانند کُدینگ دریایی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنتکاد) استفاده کنیم که عمده بخش‌های توسعه و اقتصاد دریا را در بر می‌گیرد.

استاندار هرمزگان، عنوان‌کرد: در اولین جلسه کارگروه  توسعه دریامحور، تکلیفی برای دستگاه‌های اجرایی مشخص شد مبنی بر اینکه همه دستگاه‌ها مدل‌های مطلوب خود را ارائه دهند تا بتوانیم به جمع‌بندی مدل نهایی برای توسعه دریایی استان برسیم.

حسن بیک محمد‌لو مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در این نشست، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با توسعه دریامحور، اظهارداشت: دریا برخی ملزومات و مقدمات واجبی دارد که قبل از ورود به اقتصاد باید به آن‌ها پرداخته شود.

وی افزود: توسعه دریا محور ۵ رکنِ، امنیتی، علم و فناوری، محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی دارد که متولی بخش امنیتی و محیط‌زیستی مشخص است اما باید برای بخش‌های دیگر این توسعه نیز متولی ایجاد شود تا بخش‌های اجتماعی، علمی و اقتصادی دریا به حال خود رها نشود.

حسن بیک محمد‌لو، عنوان کرد: تشکیل کارگروه‌های مرتبط، تعیین کد فعالیت‌های اقتصادی و تقسیم کار راهبردی و ماتریسی، تعیین روش‌های تامین مالی جدید، تعیین مناطق ساحلی و الزام به محاسبه سهم ارزش افزوده مناطق ساحلی با استفاده از حسابداری اقماری و استفاده از مشارکت مناطق آزاد و سازمان مکران از پیشنهاداتی است که باید در راستای توسعه دریامحور استفاده شود.

در این نشست، مطالعات تطبیقی دولت سیزدهم برای توسعه دریامحور به عنوان محور و مبنای توسعه در استان هرمزگان تعیین شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1529370

مهمترین اخبار ایران و جهان: