نیوز سیتی!
02 بهمن 1402 - 15:30

میراث «نلسون ماندلا» بلای جان رژیم تل‌آویو+فیلم

شکایت کشور آفریقای جنوبی ازنسل کشی اسرائیل به عنوان یک کشور بی‌طرف در بحبوحه جنگ اسرائیل علیه غزه سر و صدای زیادی به پا کرده است.

فارس پلاس؛ روایت روز - واژه آپارتاید بسیاری را به یاد کشور «آفریقای جنوبی» و رهبر انقلابی آن «نلسون ماندلا» می‌اندازد. آپارتاید در اصل کلمه‌ای هلندی است که به حاکمیت نژادپرستانه اطلاق می‌شود که در ادبیات سیاسی جهان با وقایع آفریقای جنوبی که در آن یک سیاست و سیستم نژادپرستانه حاکم بود، پیوند تام و تمامی دارد. اما آفریقای جنوبی این روزها با موضوع شکایت این کشور از رژیم صهیونیستی به دادگاه بین المللی لاهه در قبال نسل کشی مردم مظلوم غزه بر سر زبان‌ها افتاده است.

کشوری که خود سال‌ها پیش گرفتار رژیم آپارتایدی بوده است حالا در یک حرکت تاریخی از رژیم آپارتایدی عصر که اتفاقا از سوی کشورهای غربی حمایت می‌شود، شکایت کرده است؛ گویی میراث ماندلا در این کشور قاره سیاه بازهم خود را نشان داده و حالا وجهه دیگری به کشور آفریقای جنوبی داده است.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنشی حاکی از خشم به برگزاری دادگاه بین‌المللی لاهه برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به اتهام «ارتکاب به نسل کشی علیه فلسطینیان درغزه» گفته است که «ریاکاری و دروغ» در دادگاه عالی سازمان ملل ارائه شده و افزوده اتهامات آفریقای جنوبی علیه این رژیم تنها می‌تواند «در جهانی وارونه» اتفاق بیفتد.

فرمان کشتار جمعی نتانیاهو سند حقوقی آفریقای جنوبی

بسیاری یک سئوال محوری را در قبال شکایت از اسرائیل مطرح می‌کنند؛ چرا آفریقای جنوبی؟! با توجه به اینکه کشورهای مختلفی در جهان حضور دارد که انزجار خود را از این رژیم آشکارا مطرح می‌کنند، اینکه یک کشور آفریقایی از رژیم صهیونیستی در قبال نسل کشی خصوصا کشتار کودکان بی‌گناه در غزه اقدام کرده است؛ فشار مضاعفی را به اسرائیل وارد کرده است.

 درواقع اگر کشورهای دیگر  خصوصا کشورهای عربی و اسلامی در این حوزه اقدام می‌کردند این شکایت شاید به پای قرابت دینی و نژادی آنان نوشته می‌شد اما اینکه یک کشور آفریقایی که اکثریت آن دین مسیحی دارند و جمعیت مسلمانان آن به دو درصد نمی‌رسداین شکایت را انجام داده، بسیار قابل تامل است.

از این جهت است که این شکایت از لحاظ وجهه بین المللی فشار بیشتری بر روی رژیم صهیونیستی وارد کرده و همچنین با توجه به سبقه تاریخی مبارزه سیاسی با رژیم آپارتاید که در دل میراث تاریخ سیاسی این کشور جای دارد، اقدام آفریقای جنوبی بسیار معنادار است.

آفریقای جنوبی در بالاترین سطح حقوقی و قضائی خود با وکلای خبره در این دادگاه شرکت کرده است و وزیر دادگستری این کشور شخصا در این دادگاه حاضر شده و  شکایت علیه نسل کشی اسرائیل را تقدیم دادگاه لاهه کرد.

جالب است اسناد حقوقی آفریقای جنوبی تنها بر اساس فیلم‌ها و تصاویر این جنایات نبوده است. آفریقای جنوبی در این جلسه اعلام کرد که بنا ندارد که این دادگاه را به یک نمایش جنایات با ارائه این فیلم‌ها تبدیل کند؛ چراکه جهانیان به اندازه کافی در این چند وقت این جنایات را از رسانه‌های مختلف مشاهده کرده‌اند و بیشتر استناد آنان به سخنان و فرمان‌ سران این رژیم در نسل کشی مردم غزه بوده است. سران رژیم صهیونیستی، فرماندهان جنگی و فیلم سربازانی که سخنان سران خود را تکرار می‌کردند، بیشتر مورد استناد هیئت حقوقی آفریقای جنوبی قرار گرفته است.

 

وضعیت وخیم است؛ آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در جهان پس از جنگ اسرائیل علیه غزه اتفاق افتاد، اعتراضات متعدد و ادامه‌دار مردم جهان خصوصا در کشورهای غربی علیه نسل‌کشی و کودک‌کشی این رژیم است. این موضوع حتی باعث شد که آمریکا فشاری را بر نقاط حساس فکری و کانون‌های اندیشه غربی از جمله دانشگاه‌ها وارد کند تا این موج ضدصهیونیستی را مدیریت کند.

از همین رو بود که دو رئیس دانشگاه هاروارد و پنسیلوانیا آمریکا با زور استعفا دادند و بسیاری از دانشجویان و اساتید دانشگاه که در این تجمعات شرکت کرده بودند اخراج یا تعلیق شدند. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان اقدام آفریقای جنوبی برای شکایت از نسل کشی غزه را فشاری مضاعف بر این رژیم و خصوصا آمریکا توصیف می‌کنند که سعی در سرکوب این تجمعات داشت.

پس از برگزاری دادگاه دو روزه لاهه، «رونالد لامولا » وزیر دادگستری آفریقای جنوبی گفت که اسرائیل  برای رد شکایت مطرح‌شده توسط آفریقای جنوبی در خصوص نسل‌کشی در غزه «به طرز مفتضحانه‌ای» شکست خورده است.

وی با تأکید بر این‌که اوضاع غزه نیازمند مداخله دادگاه بین‌المللی است، از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرد تا همچون پرونده روهینگیا، گام‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی بردارد.

در همین رابطه نیویورک تایمز با عنوان اینکه این شکایت باری مضاعف بر روی رژیم صهیونیستی و آمریکاست نوشت: « این اولین باری است که تل‌آویو تصمیم گرفته در چنین دادگاهی شرکت کند و این گواه بر سنگینی کیفرخواست و نگرانی سران این رژیم است.»

 

 

از این رو نه تنها با این شکایت رژیم صهیونیستی زیر سئوال می‌رود بلکه آمریکا نیز در حمایت از این نسل کشی متهم است. اگر دیوان کیفری بین المللی  اقدامات اسرائیل در نوار غزه را کشتار جمعی بداند، این حکم اهمیت بالایی خواهد داشت و راه برای دادگاه جنایی بین المللی هموار خواهد کرد تا تدابیری علیه مقامات ارشد اسرائیلی اتخاذ کند.

«شبکه عربی 24» در خصوص تبعات اقتصادی رای دادگاه علیه رژیم اسرائیل نوشت: « اگر دیوان کیفری بین المللی اسرائیل را به علت ارتکاب کشتار جمعی محکوم کند، زمینه برای اعمال تحریم ها علیه اسرائیل و شرکت های اسرائیلی هموار خواهد شد. به عنوان مثال حکم دیوان کیفری بین المللی در سال 2004 که احداث دیوار حائل اسرائیل در کرانه باختری را غیرقانونی دانست موجب شد بسیاری از کشورها و شرکت ها، فروش مصالح ساختمانی به اسرائیل را متوقف کنند.»


هر چند در این حوزه برخی از کارشناسان حقوقی مطرح می‌کنند ممکن است دیوان بین المللی لاهه تحت نفوذ و فشار آمریکا و غرب در صدور رای علیه صهیونیست‌ها اهمال کرده یا رای دادگاه با اطناب صورت گیرد اما در هر صورت مطرح کردن شکایت علیه اسرائیل در دیوان کیفری بین المللی آن هم از سوی یک کشور کاملا بی‌طرف در این جنگ تاثیر مهمی بر افکار عمومی بین المللی دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1645926

مهمترین اخبار ایران و جهان: