نیوز سیتی!
16 دی 1402 - 19:39

بازجویی از 100 افسر ارتش جمهوری ارمنستان

مقام‌های ارمنستان روز شنبه گفتند که 100 افسر ارتش این کشور را با اتهام کم کاری در جریان جنگ دوم با جمهوری آذربایجان تحت بازجویی قرار داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارمنستان ۱۰۰ افسر ارتش خود را  در رابطه با شکست در جنگ دوم قره باغ تحت بازجویی قرار داده است.

 به گزارش خبرگزاری «‌آناتولی» پرونده‌های جنایی علیه ۴۲۲ نفر از جمله ۱۰۰ افسر به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد دلایل شکست جنگ دوم  قره باغ باز شده است.

جنگ دوم قره‌باغ بین باکو و ایروان در  سپتامبر ۲۰۲۰ با درگیری شدید در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی آغاز شد و بعد از تحمیل تلفات به دو طرف، سرانجام نهم نوامبر ۲۰۲۰، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» بیانیه مشترکی را در خصوص آتش‌بس کامل در قره‌باغ کوهستانی به امضا درآوردند.

جمهوری آذربایجان در نتیجه درگیری‌های نظامی ۴۴ روزه سال ۲۰۲۰ توانست بخش اعظم سرزمین‌های خود را از نیروهای ارمنی در قره‌باغ پس بگیرد.

در پی عملیات نظامی برق‌آسای سپتامبر امسال باکو در قره‌باغ هم جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی اعلام انحلال کرد و تقریباً همه ساکنان ارمنی این منطقه به ارمنستان گریختند.

 روسیه تنش‌ها بر سر این منطقه را مختومه اعلام کرده و در تلاش است با امضای توافق صلح، بین دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار کند.

این دو کشور همسایه اینک در آستانه توافق صلح قرار گرفته اند هرچند که هنور سران باکو سیگنال‌های منفی ارسال می‌کنند.

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در اولین روز سال ۲۰۲۴ گفت: «رهبری ارمنستان باید از درس‌های تاریخی نتیجه‌گیری درستی بگیرد و به گونه‌ای رفتار کند که ما را خشمگین نکند.»

وی در حالی این اظهارات را بیان کرد که یک مقام ارشد جمهوری آذربایجان اخیرا  گفت که هیچ مانع جدی برای انعقاد پیمان صلح با ارمنستان وجود ندارد.

«حکمت حاجی اف» دستیار «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، به شبکه خبری «تی‌آرتی» گفت که تماس‌های «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و علی اف، در جریان اجلاس کشورهای مستقل مشترک المنافع در  شهر «سن پترزبورگ» در روسیه «سازنده» بوده است.

«آرگیشتی کیارامیان» رئیس کمیته تحقیقات نیروهای مسلح ارمنستان گفت که تحقیقات در این زمینه در حال نهایی شدن است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1628770

مهمترین اخبار ایران و جهان: