نیوز سیتی!
02 بهمن 1402 - 11:48

حیات وحش عباس‌آباد نایین، پناهگاه گونه‌های در خطر انقراض

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: پناهگاه حیات وحش عباس آباد یکی از مهمترین زیستگاه‌های کشور به لحاظ حضور و حمایت از انواع گونه‌های کمیاب و در خطر انقراض به ویژه گربه‌سانان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با سفر به استان اصفهان، به بررسی ظرفیت‌های مناطق تحت مدیریت و  تنوع زیستی شهرستان‌های اردستان و نایین پرداخت.

وی ضمن دیدار با محیط بانان و مشاهده و بررسی شرایط زیستگاه و جمعیت حیات وحش منطقه حفاظت شده کهیاز، در برنامه سرشماری حیات وحش این منطقه نیز شرکت کرد و از زیستگاه‌های طبیعی شهرستان اردستان بازدید کرد.

اکبری ضمن حمایت و تبیین ضرورت و اهمیت مشارکت مردم و جوامع محلی در توسعه حفاظت از محیط زیست، از حفاظت‌گاه مشارکتی پیشنهادی کوه شیر در بخش مرکزی شهرستان نایین، بازدید کرد و با جمعی از حامیان محلی حیات وحش و همیاران محیط زیست و منابع طبیعی در خصوص حفاظت بیشتر از این عرصه طبیعی، دیدار و گفت‌وگو کرد.


بازدید معاون محیط زیست طبیعی کشور از پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور مصوبه و ابلاغیه اخیر هیأت وزیران در خصوص اجرای بند ب ماده ۳۸ قانون شکار و صید با موضوع مقررات حاکم بر حفاظت‌گاه‌های مشارکتی را بستر قانونی بسیار مهم و راهگشا برای توسعه مشارکت بخش خصوصی در صیانت از تنوع زیستی و حفاطت و بهره برداری پایدار و مردم محور از طبیعت دانست.

وی در بازدید از زیستگاه‌های یوزپلنگ و پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش عباس آباد شهرستان نایین اقدام‌های انجام شده و در حال اجرا در زمینه تأمین منابع آب پایدار برای حیات وحش به ویژه از طریق ایجاد سطوح باران گیر و احداث آب انبارهای زیر سطحی و هماهنگ با طبیعت را بسیار با  ارزش توصیف کرد.

 اکبری در ادامه از حمایت‌ها و تأمین اعتبار لازم برای تجهیز مناطق در راستای رفع نیازهای اساسی حیات وحش خبر داد و راهکارهای تهیه و توسعه فناوری‌های جدید از جمله پایش هوایی و استفاده از دوربین‌های برخط و دید در شب برای حفاظت از گونه‌های گوشتخوار و علفخوار موجود در این پناهگاه، مورد بررسی قرار گرفت.


بازدید معاون محیط زیست طبیعی کشور از پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور پناهگاه حیات وحش عباس آباد را یکی از مهمترین  زیستگاه‌های کشور به لحاظ حضور و حمایت از انواع گونه‌های کمیاب و در خطر انقراض به ویژه گربه‌سانان دانست و بر حمایت، تقویت و گسترش زیر ساخت‌های حفاظتی این منطقه با همکاری و هم افزایی بین بخشی و جوامع محلی تأکید کرد.

وی ضمن دیدار با محیط بانان از اخذ موافقت‌نامه‌های بین دستگاهی و تکمیل پرونده منطقه شکار ممنوع کلاته برای طرح در شورای عالی حفاطت محیط زیست برای ارتقا به پناهگاه حیات وحش خبر داد.

   احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این بازدید بر حفاظت مشارکتی از عرصه‌های طبیعی و مناطق تحت مدیریت با مشارکت جوامع محلی اشاره کرد و استفاده از ظرفیت‌های ایجاد و توسعه حفاظت‌گاه‌های مشارکتی حیات وحش در شهرستان نایین را تکمیل‌کننده حلقه حفاظتی محیط زیست در منطقه عباس‌آباد عنوان کرد.

وی تلاش و اقدام به منظور  پیگیری، اطلاع رسانی، آموزش، هماهنگی  بین دستگاهی و تسهیل و تسریع در صدور مجوزهای این نوع حفاطت‌گاه‌ها، مطابق با ضوابط و شیوه نامه‌های ابلاغی را یکی از برنامه‌های اصلی  اداره کل در حوزه محیط طبیعی در شکل گیری حفاظت‌ گاه‌های مشارکتی حیات وحش با هدف ایجاد شبکه حفاظت در استان با استفاده از ظرفیت‌های جوامع محلی و مردم عنوان کرد.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1645570

مهمترین اخبار ایران و جهان: