نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 13:34

اوکراین: بیش از ۱۰ عضو ناتو با پیوستن کی‌یف به این ائتلاف مخالفند

معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین می‌گوید که بیش از ۱۰ کشور از ۳۱ عضو ناتو با پیوستن کی‌یف به این ائتلاف نظامی «مخالف» هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، به گفته ایگور ژُوکوا، معاون دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، بیشتر از ۱۰ کشور از ۳۱ عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) نمی‌خواهند که کی‌یف به این ائتلاف نظامی ملحق شود.

ژُوکوا گفته است که کی‌یف هم‌اکنون حمایت ۲۰ عضو ناتو را دارد و این یعنی ۱۱ عضو دیگر تا این لحظه از تایید درخواست کی‌یف خودداری کرده‌اند.

این اظهارات در قالب پستی در فیسبوک و تنها چند ساعت پس از امضای بیانیه مشترک بین زلنسکی و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در کی‌یف، مطرح شده است؛ سندی که به مثابه چراغ سبز اوتاوا به کی‌یف برای پیوستن به ناتو است.

ژُوکوا اضافه کرد: این بیانیه مشترک به وضوح حمایت طرف کانادایی از پیوستن اوکراین به ناتو به محض فراهم شدن شرایط را تایید می‌کند؛ در بین تمام کشورهای جی۷ که در ناتو عضویت دارند، این بیانیه مشترک قوی‌ترین شکل و لحن حمایتی است.

به گفته وی، تحولات اخیر برای اوکراین «مرحله دیگری از آماده‌سازی جهت برگزاری موفق اجلاس ناتو در ویلینیوس در ماه جولای بود.»

جولیان اسمیت، فرستاده آمریکا در ناتو اوایل هفته جاری به پولیتیکو گفت که «ارسال دعوت‌نامه مناسب برای اوکراین جهت پیوستن به ناتو، مادامی که کی‌یف درگیر جنگ باشد، محتمل نیست.»

روسیه که گسترش ناتو به شرق اروپا را یک تهدید امنیتی بزرگ قلمداد می‌کند، اصرار کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا را به عنوان یکی از دلایل اصلی آغاز عملیات نظامی در اوکراین عنوان کرده است؛ عملیاتی که فوریه پارسال شروع شد و همچنان ادامه دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1280126

مهمترین اخبار ایران و جهان: