نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 17:34

صادرات ۱۱۵ میلیون دلاری در دو ماهه اول سال از گیلان

رشت- رئیس سازمان صمت گیلان از صادرات ۱۱۵ میلیون دلاری در دو ماهه اول سال خبر داد و گفت: ارزش واردات نیز در این مدت ۳۱۵ میلیون دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر تیمور پورحیدری امروز چهارشنبه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر گیلان اظهار کرد: مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استانی فرصتی برای ارزیابی توانمندی ما و البته فرصتی برای قدردانی از همت و عزم کسانی است که بی‌وقفه در این عرصه خطیر و شرایطی کاملاً نابرابر با انبوهی از مشکلات، اقتصاد ملی را زنده و پویا نگه می‌دارند.

وی افزود: صادرات، یکی از متغیرهای اصلی رشد اقتصادی کشور است و از آن به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی یاد می‌کنند.

رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به اهمیت صادرات در بخش‌های مختلف بیان کرد: تقویت ظرفیت‌های تولید و ایجاد ظرفیت‌های جدید، هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاری‌های موجود و کاهش انحصار پررنگ‌تر می‌کند.

پورحیدری با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته صادرات محور اصلی توسعه بوده و اهمیت بسیاری در حضور آن کشور در بازارهای جهانی دارد، گفت: تولیدات داخلی و عرضه آن در بازار رقابت جهانی بسیار اهمیت داشته و به عبارتی دیگر صادرات یکی از عواملی است که می‌تواند کشورها را مستقل کند.

برای گسترش ارتباطات تجاری هیچ بن بستی در گیلان وجود ندارد

وی با بیان اینکه هیچ بن بستی برای بسط و گسترش ارتباطات تجاری در گیلان وجود ندارد، افزود: مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود.

رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی با امکانات بندری فرصت طلایی برای توسعه تولید و تجارت در مسیر کریدور شمال جنوب و کشورهای اوراسیا است، گفت: شهرستان بندری آستارا به عنوان شمالی ترین بندر کشور در نقطه صفر مرزی در حاشیه دریای خزر، نزدیکترین بندر به کشورهای CIS با مزیت‌های متنوع نظیر کاهش هزینه سوخت، استهلاک، کرایه حمل در نتیجه کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش قدرت رقابت محسوب می‌شود و تنها بندر کشور است که با دارا بودن مرز گمرکی خشکی و دریایی، امکان ترانشیپ بین بنادر شمالی کشور را دارد.

پورحیدری با اشاره به ظرفیت‌های گیلان در بخش کشاورزی و صنعت اضافه کرد: برخورداری از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و رتبه دوم کشور و خاورمیانه در حوزه تولید برنج سفید با تولید سالانه حدود یک میلیون تن. جایگاه ویژه و رتبه نخست در تولید زیتون، وجود اراضی حاصلخیز، تولید فندق، کیوی و همچنین زمینه مساعد برای فضای گلخانه‌ای و باغی ظرفیت مناسب استان جهت سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی است.

فعالیت ۲۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در گیلان

وی از فعالیت ۲۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در گیلان خبر داد و افزود: این واحدهای تولید و صنعتی بیش از ۱۰۰ برند در سطح ملی و جهانی شناخته شده هستند که می‌توانند نیاز بازارهای بزرگ بین المللی را تأمین کنند.

رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه ارزش صادرات از گمرکات استان ۷۱۳ میلیون دلار بوده است، گفت: ارزش واردات از گمرکات استان بیش از ۱۵۰۱ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته ارزش صادرات ۵ درصد و از نظر ارزش واردات ۳۱ درصد رشد داشته است.

پورحیدری از صادرات ۱۱۵ میلیون دلاری در دو ماهه اول سال خبر داد و اضافه کرد: ارزش واردات در این مدت ۳۱۵ میلیون دلار بوده و که محصولات کشاورزی، صنعتی، معدنی و پتروشیمی از جمله گروه‌های کالایی صادراتی گمرکات استان بوده است.

وی ادامه داد: مهمترین بازارهای هدف استان نیز شامل کشورهایی همچون روسیه، باکو، امارات، عراق، قزاقستان، گرجستان، ترکمنستان، ترکیه، بلاروس، افغانستان، اوکراین، ارمنستان، اسپانیا، ازبکستان، ایتالیا، پاکستان، تاجیکستان، چین و آلمان بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1315570

مهمترین اخبار ایران و جهان: