نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 11:56

تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین

نماینده مردم تویسرکان در مجلس که رئیس جمهور را در سفر به آمریکای لاتین همراهی کرده بود، توضیحاتی درباره دستاوردهای آن سفر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حاشیه جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۹ خردادماه) مجلس شورای اسلامی محمدمهدی مفتح که در سفر به آمریکای لاتین، رئیس جمهور را همراهی کرده بود، در تشریح دستاوردهای این سفر گفت: رئیس جمهور اخیراً سفری به ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه داشت که این سه کشور از لحاظ مقابله با آمریکا، سه کشور متحد با ما هستند و از سوی دیگر این کشورها تحت تحریم آمریکا هستند و همکاری نزدیک تر ایران با این کشورها بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: بیشترین تکیه این سفر در حوزه اقتصادی بود و قراردادهای متعددی بین جمهوری اسلامی ایران و سه کشور مذکور منعقد شد به گونه‌ای که ۲۷ قرارداد اقتصادی با ونزوئلا، ۶ قرارداد با کوبا و ۶ قرارداد تجاری هم با نیکاراگوئه منعقد شد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به ونزوئلا بیشترین تمرکز بر این بود که بازارچه اقتصادی ایجاد شود. این کشور در حوزه معدن ظرفیت‌های زیادی دارد که قراردادهایی در این زمینه بین ایران و ونزوئلا منعقد شد.

مفتح ادامه داد: در مورد رفت و آمد کشتی هم قرار شد یک برنامه منظمی انجام شود و هر ۱۵ روز یک بار حداقل این کار انجام شود و فروش نفت خام و توسعه پالایشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ونزوئلا گفت: با توجه به اینکه کارخانجات خودروسازی و تراکتور در ونزوئلا وجود دارد، قرار شد تعاملات دو کشور در این حوزه هم رشد یابد. در رابطه با فروش خودروهای ساخته شده هم قرار شد که این ظرفیت تا سال آینده به ۱۰ هزار خودرو ارتقا یابد.

وی گفت: کوبا هم ظرفیت بسیار خوبی در حوزه باتری سازی دارد و قرار شد در این حوزه بین ایران و کوبا همکاری و تعامل بیشتری شود. همچنین با توجه به اینکه سطح عمومی قیمت‌ها در نیکاراگوئه بالا است و برای ما صرفه اقتصادی خوبی دارد قرار بر این شد که یکسری از محصولات خود را به این کشور صادر کنیم و در بازگشت هم مواد معدنی و موردنیاز ما به کشور بازگردد.

مفتح بیان کرد: تجهیزات پزشکی و دارو خصوصاً در کوبا می‌تواند نقطه ارتباطی مناسبی برای کشورمان باشد. روابط تجاری ما با ونزوئلا در حال حاضر ۳.۶ میلیارد دلار است که قرار شد به ۵ میلیارد دلار و در ادامه به ۱۰ میلیارد دلار و در نهایت به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

در حال تکمیل

منبع: مهر
شناسه خبر: 1294926

مهمترین اخبار ایران و جهان: