نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 08:16

امام جمعه کرمان: قضات نباید تحت تاثیر جو قرار بگیرند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت‌: قاضی باید حُر و آزاد باشد و وقتی می‌خواهد، حکم کند، آزاد باشد و تحت تاثیر هیچ جوی قرار نگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی صبح امروز در دیدار با قضات و کارکنان مجتمع قضایی ۲۲ بهمن اظهار داشت:  حکم وقتی از سوی خدا صادر می‌شود به بار می‌نشیند و صدور حکم سه مرحله بسیار مهم دارد.

وی بیان کرد: در هر مرحله از صدور حکم اگر خدایی‌نکرده عرض اندام و مقابله با این حکم کنند و بایستند، عاقبت آن کفر است و کافر، کسانی هستند که در مقابل حکم خدا حکمی را صادر می‌کنند.

امام جمعه کرمان ادامه داد: افرادی هستند که حکم خدا را قبول دارند، اما وقتی باید دستور اجرایی صادر کنند آنچه خدا خواسته است را صادر نمی‌کنند‌.

علیدادی‌سلیمانی از تمکین محکوم به‌عنوان سومین مرحله حکم نام برد و ابراز داشت: تلاش قضات این است احکامی که صادر می‌کنند مبتنی بر احکام‌ پذیرفته شده باشد و  اگر کسی در مرحله تمکین حکم زیر بار اجرا نمی‌رود این فسق است که در آیات قرآن به آن پرداخته شده است‌.

وی ادامه داد: وقتی قاضی حکم خدا را تشخیص می‌دهد و آن را اعلام می‌‌کند باید حکم خوب در جامعه جاری و ساری شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان اظهار داشت:  حکم قاضی باید مترقی باشد و قانون هم مترقی باشد و قانون مترقی در اسلام هست، اما  در برخی قوانین گیر داریم که مشکل از اسلام‌ نیست بلکه از این است، احکامی که وجود دارد را باید در لوایح و قوانین و مقررات مصوب کنیم و مصادیق درست را تشخیص دهیم و سپس حکم را استخراج کنیم که مراحل قانونی را طی و آن را اجرا کنیم.

علیدادی‌سلیمانی با تاکید بر اینکه قانون مترقی مسئله مهمی است، افزود: ما منبعی به اسم اسلام در اختیارمان هست اگر کسی خواست، بفهمد حکم اسلامی چیست باید قرآن و روایت را بداند و حکمی که از این دو استخراج کند، حکم اسلام است و کتاب و سنت باید در کنار هم باشد تا حکم اسلامی را اعلام کند.

وی تصریح کرد: قاضی باید آگاه، آزاد و باانگیزه باشد و اگر قانون مترقی باشد، اما این صفات در قاضی نباشد با قانون مترقی مواجه نمی‌شویم.

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان بیان داشت: افرادی موفق هستند که انگیزه بالایی دارند و قاضی باید حُر و آزاد باشد و وقتی می‌خواهد، حکم صادر کند، آزاد باشد و تحت تاثیر هیچ جوی قرار نگیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در سخنانی اظهار داشت: همایش بزرگ و محوری هفته قوه قضاییه همزمان با نخستین روز این هفته در کرمان برگزار شد.

حجت‌السلام ابراهیم حمیدی ابراز کرد: نقش دادسراها در امنیت جامعه و مردم و در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های قوه قضاییه نقش مهم و تاثیرگذاری است.

وی ادامه داد: اولین محلی که مردم برای احقاق حق مراجعه می‌کنند، دادسراست که پیشانی دستگاه قضایی و محل مراجعه مردم است و زحمات فراوانی را دادستان‌ها و دادستان مرکز متحمل می‌شوند تا امنیت مردم تامین شود.

رئیس شورای قضایی استان کرمان بیان کرد: رضایتمندی مردم باید به صورت ویژه تامین شود و از همکاران در دادسراهای سراسر استان تشکر می‌کنم و همچنین از آقای بخشی دادستان کرمان به عنوان دادستانی پرتلاش، با انگیزه و در صحنه قدردانی می‌کنم زیرا تمام مسائل امنیتی در استان را به خوبی رصد می‌کند و نظارت بر دادستان‌ها و دادسراهای شهرستان‌ها را به‌خوبی انجام می‌دهد و الحمدالله رضایتمندی خوبی در بین مردم و دستگاه قضایی وجود دارد.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1304670

مهمترین اخبار ایران و جهان: