نیوز سیتی!
15 آبان 1402 - 20:21

باز شدن گره از کار ۵ واحد‌های تولیدی کرمانشاه در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید

موانع تأسیس و رونق تولید ۵ واحد تولیدی و اشتغالزا استان کرمانشاه در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و پیگیری شد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمانشاه امروز به ریاست عبدالوحید محمدی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری و با حضور مدیران بخش خصوصی و دولتی استان برگزار شد.

در این جلسه موانع تأسیس و رونق تولید ۵ طرح و واحد تولیدی و اشتغالزا استان کرمانشاه بررسی و پیگیری شد.

 اولین دستور کار جلسه بررسی مشکل مجتمع پرورش قارچ واقع در شهرستان جوانرود بود که به خاطر انحراف در ساخت و ساز، طبق بازدید کارشناسان مدیریت شهرستان و امور اراضی با حکم قضایی کار متوقف شده است.

 

آنگونه که نماینده سازمان جهاد کشاورزی در این جلسه، اظهار کرد: سال ۹۱ از سوی متقاضی تقاضای مجتمع پرورش قارچ به ۱۱۲ سالن به سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه ارائه می‌شود، طبق بازدید کارشناسان ۱۲۵ رخت بلوط ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساله در این مجتمع بوده، لذا از متقاضی درخواست می‌شود برای حفظ درختان بلوط ۷۵ سالن احداث کند.

متقاضی با وجود کم کردن تعداد سالن‌های پرورش قارچ اعلام می‌کند که به دلیل حجم بالای خاکبرداری قادر به احداث این تعداد سالن هم نیست و ۴۰ سالن احداث می‌کند. که در این خصوص سازمان جهاد کشاورزی با وزارتخانه مکاتباتی انجام می‌دهد و وزارتخانه اعلام می‌کند زیر ۴۵ سالن توجیه اقتصادی ندارد.

طبق نظارت‌ها و مشاهدات کارشناسان جهاد کشاورزی، متقاضی قصد تغییر کاربری و ساخت و ساز باغ و ویلا را داشته که به حکم قضایی جلوی روند کار گرفته می‌شود.

پرونده همچنین در جلسه ستاد اقتصادی مقاومتی با حضور دستگاه قضایی هم بررسی شده که اعلام می‌شود باید طرح طبق نقشه و طرح اولیه احیا و انجام شود.

 

در پایان این کارگروه پس از توضیحات جهاد کشاورزی و درخواست‌های متقاضی مصوب شد: مصوبه اقتصاد مقاومتی در فروردین‌ماه سال آینده با توجه به تامین مالی متقاضی در سه فاز اجرا شود، البته با تعهد متقاضی و نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی در چهارچوب قانون پروژه اجرا شود.

دستور جلسه دوم کارخانه گوجه فرنگی هزاردشت سینا بود.

این کارخانه در روستای آب‌باریکی صحنه کمتر از ۸ ماه در مردادماه امسال با هزینه ۲۰۰ میلیارد تومان با اشتغالزایی۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم به بهره‌برداری رسید.

هم‌اکنون روزانه هزار تن گوجه فرنگی برای فرآوردی وارد کارخانه می‌شود که از گوجه ورودی تا محصول خروجی نمونه‌برداری شود؛ سالانه هزار تن رب در این مجموعه تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

آنگونه که مسوولان این کارخانه می‌گویند؛ کیفیت محصول، پرداخت به موقع طلب کشاورزان گوجه‌کار و استفاده از تجهیزات به روز دنیا از ویژگی منحصر به فرد این مجموعه تولیدی است.

رب تولیدی این کارخانه به صورت فله‌ای است که به کارخانجات‌هایی که توانایی بسته‌بندی دارند انتقال داده می‌شود .

و اما، مشکل این کارخانه در آغاز تولید آزمایشی محصول، سازمان غذا و دارو اقدام به توقیف ۳۳۶ بشکه رب گوجه‌فرنگی کرده که درخواست آزادسازی بر رفع توقیف بشکه‌های توقف شده توسط سازمان غذا و دارو را داشتند.

نماینده سازمان و غذا و دارو در این جلسه اظهار کرد: هنگام تولید آزمایشی این کارخانه پروانه بهداشتی نداشته، اخطارهای لازم داده شده ولی توجهی صورت نگرفت، الان پرونده برای دانشگاه علوم پزشکی بسته شده و به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است.

با توجه به اینکه کارخانه بعد این توقیف بلافاصله پروانه بهره‌برداری اخذ می‌کند و الان هم فعال است مقرر شد؛ تعزیرات حکومتی خارج از نوبت  نمونه‌برداری‌های لازم را از رب‌های توقیفی داشته باشد تا در اسرع وقت تعیین تکلیف صورت گیرد.

 

 دستور کار سوم مربوط به پرورش بز شیری سالن ۱۰۰ رأسی در روستای تپه‌‌رش شهرستان روانسر بود که طرح در حال حاضر فعال است.

متقاضی آن به دلیل مشکل آب در منطقه تقاضای حفر یک حلقه چاه و همچنین متقاضی سال ۹۸ یک‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان نیز از بانک کشاورزی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت می‌کند که قسط امسال ۴۰۰ میلیون تومان است که با توجه به سررسید آن در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ وی درخواست مهلتی ۶ ماهه برای پرداخت آن داشت.

در این مورد هم آب منطقه‌ای اعلام کرد، دشت روانسر ممنوعه و بحرانی است اجازه حفر چاه داده نمی‌شود مجوز آب این واحد از طریق آبفای استان داده شده است،که در این مورد آبفا هم اعلام کرد موضوع را بررسی خواهد کرد و تا جایی که امکان داشته باشد مساعدت‌های لازم را با متقاضی برای تأمین آب ۱۰۰ راس خواهد داشت.

نماینده بانک کشاورزی نیز گفت: این تسهیلات از صندوق توسعه ملی با نرخ ۶ درصد پرداخت شده که اصلا قابل تمدید و امهال نیست ولی با توجه به درخواست رئیس جلسه مساعدت لازم را خواهیم داشت.

طرح  پرورش ماهی که از محل آب روان سراب یاوری مجوز تخصیص آب داشت دیگر دستور کار جلسه بود که این در این مورد هم با توجه به خشکی سراب یاوری متقاضی آن تقاضای حفر چاه را داشت که باز آب منطقه‌ای اعلام کرد دشت ممنوعه بود و طبق مجوز تامین آب آبزی‌پروری از محل آب روان بوده است.

مقرر شد، درخواست متقاضی از سوی مسوولان امر بررسی شود.

طرح سردخانه زون شیمیایی شهرک بیستون آخرین دستور کار این جلسه بود، ظرفیت این سردخانه ۳ هزار تن در سال بوده که متقاضی آن با توجه به پیشرفت ۹۸ طرح و داشتن پروانه تأسیس، متقاضی درخواست پروانه بهره‌برداری داشت.

اما؛ به دلیل قرارگیری طرح مابین زون غذایی و سلولزی و ابتدای زون شیمیایی پاسخ استعلام محیط زیست منفی است که با توجه به سرمایه‌گذاری انجام شده و عدم امکان جابجایی طرح متقاضی، محمدی از محیط زیست، سازمان غذا و دارو شهرک‌های صنعتی خواست که طی یک هفته بررسی‌های لازم صورت گیردو نتیجه به دبیرخانه اعلام شود.

گفتنی است، در این جلسه تمام سعی اعضا با مساعدت لازم ضمن رعایت قوانین و ضوابط، گره‌گشایی از کار واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال برای استان بود.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1563726

مهمترین اخبار ایران و جهان: