نیوز سیتی!
09 بهمن 1401 - 11:49

کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید

رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در دستور کار امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و پس از قرائت گزارش کمیسیون،‌ موافقان و مخالفان طرح، به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه 9 بهمن، به بررسی رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس پرداختند و با 146 رای موافق،‌59 رای مخالف و 16 رای ممتنع از 221 رای،‌با کلیات این طرح، موافقت کردند.

در همین راستا، در ابتدا علی حدادی سخنگوی کمسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه گزارش این کمیسیون را به شرح ذیل قرائت کرد:

ضرورت اصلاح قوانین انتخابات و رفع نواقص قانون انتخابات همواره یکی از چالش های نظام انتخاباتی در ایران بوده است به نحوی که چنین مسئله ای از سوی نهادی نظارتی به عنوان درخواست از مجلس طرح شده است.

رهبر انقلاب هم در دیدار خردادماه امسال با نمایندگان مجلس یازدهم بر پیگیری اصلاح قوانین انتخابات به عنوان یک مطالبه از مجلس تاکید نمودند.

از سال 1395 اگر چه محافل مختلف در خصوص ضرورت اصلاح قوانین انتخابات مباحث مختلفی مطرح نمودند، سیاست های انتخاباتی مقام معظم رهبری یک سند بالادستی پیش نهاد کرده اند که اجرای آن نیازمند اصلاح قوانین موجود می باشد.

در مصوبه پیش رو سعی شده است اغلب سیاست های انتخابات، مورد توجه قرار بگیردو پیشنهاد اصلاحی مطرح شده است. ابتدا جلسات کارشناسی در مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد. بعد از اعلام وصول طرح نیز جلسات کارگروه تخصصی در کمیسیون برگزار شد. بر این اساس طرح حاضر اصلاحاتی را پیش بینی کرد که مهم ترین اصلاح آن به شرح ذیل است.

1. ثبت درخواست متقاضیان شرکت در انخاتبات به عنوان نامزد و دریافت مدارک لازم قبل از ثبت نام، امکان الکترونیکی شدن انتخابات

2. مدت زمان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان از 60 روز به 134 روز افزایش یافته است.

در حال تکمیل است...

منبع: فارس
شناسه خبر: 1004570

مهمترین اخبار ایران و جهان: