نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 10:48

نیازمند بسیج امکانات برای جلوگیری از گرد و غبار در سرخس هستیم

مشهد ـ دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور گفت: باید بسیج امکانات و منابع در حوزه گرد و غبار چه به صورت استانی و چه به صورت ملی در سرخس متمرکز شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد طهماسبی در حاشیه جلسه کارگروه سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار استان خراسان رضوی اظهار کرد: کشور ما کشوری است که در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد و درکمربند گرد و غبار دنیا است.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور ادامه داد: دو منطقه خواف و سرخس در استان خراسان رضوی از هر دو بخش داخلی و به ویژه خارجی متأثر می‌شود.

وی تصریح کرد: اقدامات و تصمیمات خیلی خوبی درباره سرخس گرفته شده است. در یکسال گذشته دو جلسه کارگروه تخصصی ملی و دو جلسه ستاد ملی گرد و غبار ویژه شهرستان سرخس برگزار شده است.

طهماسبی تصریح کرد: در این جلسات برنامه‌ها و راهبردها و سیاست‌ها مشخص شده است. این رخداد اخیر یک رخداد استثنایی بود. بارندگی در دو سال گذشته بین ۳۵ تا ۴۵ درصد کمتر از میانگین بوده که در کشور همسایه هم چنین بوده است.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور گفت: در کشور همسایه شمالی ۶۷ میلیون هکتار مناطق غبارخیز داریم که به محض اینکه خیزش صورت می‌گیرد مناطقی از کشور ما را هم درگیر می‌کند و خواف و تایباد و بخش‌هایی از خراسان جنوبی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی به برگزاری جلسه قرارگاه تحول محیط زیست و کارگروه سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در این جلسه بر هماهنگی و هم افزایی و جلوگیری از پراکنده کاری برای مناطق سرخس و خواف تاکید شد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: مقرر شد بسیج امکانات و منابع در حوزه گرد و غبار چه به صورت استانی و چه به صورت ملی که ما پیگیر آن خواهیم بود در سرخس متمرکز شود.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور گفت: امیدواریم اگر مجدد این رخداد صورت بگیرد با آمادگی کامل و با تاکید بر تاب آوری و سازگاری بتوانیم این گام‌ها را برداریم.

وی گفت: تاکید بسیار زیادی بر روی موضوع چرایی و غرق عرصه‌ها و همچنین بر جلوگیری از شخم و شیار اراضی دیم نیز در این جلسه تاکید شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1400551

مهمترین اخبار ایران و جهان: