نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 07:53

ثبت بیش از ۱۰۰۰ مورد سقط جنین طی سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته بیش از یک هزا و ۱۰۱ مورد سقط جنین ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، چهارمین کمیته دانشگاهی قرارگاه جوانی جمعیت در سال جاری با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، رئیس مرکز بهداشت استان، سرپرست مدیریت جوانی جمعیت،سلامت خانواده و مدارس، اعضاء قرارگاه جوانی جمعیت ،معاون دادستان و سایر کارگروه های مرتبط کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

در این نشست سعید جاودان سیرت در چهارمین کمیته دانشگاهی قرارگاه جمعیت در سال جاری با بیان اینکه فرزندآوری در اولویت برنامه‌های دولت و نظام است گفت: جمعیت کشور در حال پیر شدن است لذا نیاز است اقدامات اساسی‌تری  برای فرزندآوری و جوانی جمعیت انجام شود.

سرپرست رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: یکی از راه‌های فرزندآوری  تشویق جوانان به ازدواج است متاسفانه سن ازدواج میان جوان‌ها بالا رفته که با ترویج ازدواج آسان جوانان تشویق به تشکیل زندگی مشترک می‌شوند.

 وی با اشاره به آمار بالای طلاق عنوان کرد: با جلوگیری از طلاق میان زوج‌ها می‌توان آنها را تشویق به فرزندآوری کرد.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، بیان کرد: از دیگر مواردی که در افزایش جمعیت نقش دارد این است که مراقبت‌های لازم از زنان باردار صورت گیرد .

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: سایر ارگان‌ها در حوزه سلامت دخیل هستند و نقش آنها نقش حساس و مهمی است برای مثال؛ برای مراقبت از زنان باردار روستایی  باید راه دسترسی مناسب وجود داشته باشد و دستگاه‌های متولی وظایف خود در این زمینه را به درستی انجام دهند.

 جاودان‌سیرت با اشاره به اینکه نباید از آموزش گروه‌های هدف و همچنین آموزش پزشکان، بهورزان و مراقبان سلامت غافل شویم، گفت: همکاری سایر ارگان‌ها در افزایش جمعیت بی‌تاثیر نیست.

وی بر مصاحبه‌های علمی توسط افراد خبره و صاحب نظردر زمینه فرزندآوری و عوارض سقط جنین به لحاظ علمی و قانونی تاکید کرد و گفت: زمانی جوانی جمعیت و فرزندآوری محقق می‌شود که مطالب علمی بیان و علمی هم تصمیم‌گیری شوند.

این مسوول بر فرهنگ سازی برای فرزندآوری تاکید کرد و گفت: فرهنگ ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت باید استمرار داشته باشد و نگاه زنان به بارداری باید تغییر پیدا کند.

 جاودان‌سیرت، با تاکید بر استمرار روش‌های تشویق و ترغیب زنان به فرزندآوری افزود: لازم است با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و رسانه زوجین را از تصمیم به سقط جنین عمدی منصرف کنیم و راههای انجام سقط های جنایی و عمدی را پیدا و با انجام اینگونه سقط‌ها با همکاری قوه قضایی و دیگر ارگانهای مرتبط مقابله نماییم.

در ادامه محمد ملک‌‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با کاهش فرزندآوری و رشد جمعیت کشور با مشکلات زیادی مواجه می‌‌‌شود.

 رئیس مرکز بهداشت استان، ادامه داد: یکی از روش‌های موثر در افزایش فرزندآوری کاهش سقط جنین است که بر اساس اطلاعات سامانه سیب سال گذشته در استان یک هزار و ۱۰۱ سقط قانونی انجام گرفته است.
 ملک‌زاده، با اشاره به اینکه سقط ها به سه گروه خودبخودی، پزشکی و جنایی دسته بندی میشوند، گفت: در سه ماهه سال جاری در استان نیز ۲۶۹ مورد سقط جنین در سامانه سیب ثبت شد.

وی خاطر نشان کرد: آمار دقیق سقط‌های عمدی و خودخواسته اطلاعات موثقی در دست نیست و انتظار می‌رود که آمار سقط از این تعداد ثبت شده بیشتر باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1419051

مهمترین اخبار ایران و جهان: