نیوز سیتی!
28 تیر 1402 - 00:13

زلنسکی: از بمب خوشه‌ای در خاک اوکراین علیه روس‌ها استفاده می‌کنیم

رئیس جمهور اوکراین گفت که از بمب‌های خوشه‌ای علیه ارتش روسیه مستقر در خاک اوکراین استفاده خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور اوکراین روز سه شنبه با تایید دریافت بمب خوشه‌ای گفت که ارتش این کشور در خاک خود از این تسلیحات علیه نظامیان روسیه استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس اوکراین» «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران آفریقایی با اتهام‌زنی علیه نظامیان روسیه گفت: «از این بمب‌ها در میدان جنگ و در سرزمین خود علیه دشمن استفاده می‌کنیم و به نظرم این عادلانه است.»

بمب خوشه‌ای پس از پرتاب به شمار زیادی بمب کوچکتر تقسیم می‌شود که می‌تواند باعث کشتار گسترده شود. بمب‌های منفجر نشده برای چند دهه خطر به همراه دارند.

روسیه  هشدار داده که  اگر اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کند، اقدامات متقابل انجام خواهد داد.«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در همین زمینه هشدار داد که  اگر آمریکا بمب‌های خوشه‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد، این کشور مجبور به استفاده از ابزارهای مشابه خواهد شد.

زلنسکی در ادامه این نشست خبری  تاکید کرد که اوکراین در سال ۲۰۲۳ بمب‌های خوشه‌ای دریافت کرده است.

بیش از ۱۰۰ کشور هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را بر اساس کنوانسیون مهمات خوشه‌ای ممنوع کرده‌اند. آمریکا و اوکراین به این معاهده متعهد نیستند. تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین علاوه بر انتقادهای داخلی، از سوی سازمان ملل، متحدان واشنگتن در  ائتلاف ناتو مثل انگلیس، کانادا و اسپانیا هم مورد انتقاد قرار گرفته است.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه  روسیه هم با بیان اینکه غرب می‌خواهد با دست کی‌یف به مسکو صدمه بزند، گفت  که جنگ در اوکراین تا زمانی‌که کشورهای غربی از فکر تسلط خود و تحمیل شکست راهبردی بر روسیه دست برندارند، ادامه خواهد یافت.(جزئیات بیشتر).

در ادامه واکنش‌ها در محکومیت استفاده از بمب خوشه‌ای «ساویانو آبرئو» سخنگوی سازمان ملل متحد در اوکراین گفت که  استفاده از مهمات خوشه‌ای علیه غیرنظامیان منجر به آسیب دیدگی آن‌ها می‌شود. وی گفت، قوانین بین‌المللی حملات بی‌ملاحظه با استفاده از این نوع مهمات را به شدت ممنوع کرده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1370807

مهمترین اخبار ایران و جهان: