نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 21:04

سمینار ارزیابی الگوریتم‌های بارش ماهواره‌ای در بوشهر برگزار شد

بوشهر- سمینار تخصصی ارزیابی عملکرد الگوریتم‌های بارش در برآورد عمق بارش و سیل در بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر سمینار تخصصی ارزیابی عملکرد الگوریتم‌های بارش در برآورد عمق بارش و سیل عصر سه‌شنبه با همکاری گروه تحقیقات کاربردی شرکت آب منطقه‌ای بوشهر و هیئت اندیشه ورز آب، اقلیم و محیط زیست بنیاد نخبگان استان بوشهر برگزار شد.

سعید شکری مدرس این دوره آموزشی اظهار کرد: کیفیت و فراهم بودن داده‌های مناسب بارش به منظور تحلیل سیستم هیدرولوژیک، اکولوژیک و زیست محیطی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند.

وی افزود: داده‌های بارش معمولاً از ایستگاه‌های اندازه گیری باران که دارای محدودیت‌های ابزاری و کاربردی هستند گردآوری می‌شود اما امروزه با گسترش ماهواره‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای، دید وسیع‌تری نسبت به ذخیره و توزیع داده وجود دارد.

این پژوهشگر حوزه آب گفت: همچنین با ترکیب روش‌های داده نگاری و بازتحلیل آن از طریق استفاده از مدل‌های متنوع و گوناگون و با داشتن قدرت تفکیک مکانی و زمانی بالا، می‌توان به پایش مناطق فاقد ایستگاه اندازه گیری پرداخت.

شکری خاطرنشان کرد: ماهواره‌ها، سنجش از راه دور و پایگاه داده‌های شبکه بندی شده بازتحلیل، به عنوان یک وسیله مؤثر، شکاف‌های اندازه گیری در ایستگاه‌های زمینی را کاسته و محدودیت موجود در ایستگاه‌های زمینی را برطرف می‌کنند.

وی عنوان کرد: این دوره به منظور توسعه دانش تخصصی داده یابی ماهواره‌ای جهت تکمیل داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی و هیدرومتری و شناخت روش‌های بهینه سازی استفاده از این ابزار برگزار شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1403307

مهمترین اخبار ایران و جهان: