نیوز سیتی!
23 دی 1402 - 11:03

شرکت 250 هزار نفر در پویش غربالگری فشار خون و دیابت در منطقه کاشان

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، از مشارکت بیش از 254 هزار نفر در پویش غربالگری فشار خون و دیابت در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل خبر داد.

مرتضی پنجه شاهی، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت و گو با خبرنگار فارس در کاشان با اشاره به آغاز پویش غربالگری فشار خون و دیابت از ۲۰ آبان ماه با هدف غربالگری پرفشاری خون و دیابت همه افراد ۱۸ سال و بالاتر (متولدین قبل از ۱۳۸۴/۰۸/۲۰) گفت: ۲۵۴ هزار نفر از این دو شهرستان در پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا شرکت کردند که این تعداد، ۷۳ درصد جمعیت ۱۸ سال به بالای شهرستان های کاشان و آران و بیدگل را شامل می شود.

 وی افزود: در این پویش ۶۳۳۷ نفر مشکوک به فشارخون جدید، ۳۲۸۸ نفر مشکوک به دیابت جدید، ۷۹۷۰۰ فرد مبتلا به پیش فشارخون بالا و ۲۶۰۰۰ فرد مبتلا به پیش دیابت شناسایی و در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان تحت پوشش مراقبت و درمان قرار گرفتند.

پنجه شاهی تصریح کرد: در این پویش ملی افراد با تکمیل پرسشنامه ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا و اندازه گیری رایگان فشارخون و قند خون ناشتا از نظر ابتلا به دیابت و پرفشاری خون بررسی می شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می گیرند.

وی با تاکید بر اینکه بیماری دیابت و بیماری پرفشاری خون بیماری‌های خاموش هستند، ادامه داد: بیماران ممکن است سال‌ها از اینکه مبتلا هستند بی‌خبر باشند. و هرچند در ابتدا به ظاهر علامتی ندارند اما در درون بدن مشغول آسیب زدن هستند و زمانی که علامت‌دار می‌شوند ممکن است در نقاط مختلف بدن آسیب‌های جبران ناپذیری را ایجاد کرده باشند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: وزارت بهداشت برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری های خفته و پنهان پرفشاری خون و دیابت در جامعه؛ تصمیم به راه‌اندازی پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین ۱۸ سال به بالا گرفت.

 وی، با تاکید بر اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی از مهم‌ترین علل مرگ‌و‌ میر در جامعه محسوب می‌شود، گفت: بیماری فشارخون بالا شرایط را برای ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم می‌کند و سکته‌های مغزی نیز عمدتا با علل زمینه‌ای مثل فشارخون، شکل می‌گیرد.

پنجه شاهی با بیان اینکه دیابت و قند بالا هم زمینه‌ساز بیماری‌های کلیوی، آسیب بافت قلبی و عروقی است، افزود: بسیاری از عوارض بیماری‌های قلبی و عروقی با تشخیص به هنگام قابل پیشگیری هستند.

وی، ضمن اشاره به تمدید این پویش تا ۳۰ دی ماه از اعضای تیم های غربالگری در این شهرستان ها و مشارکت خوب مردم شریف منطقه قدردانی کرد و از افرادی که تا کنون موفق به شرکت در این پویش مهم نشده اند خواست در زمان باقی مانده با مراجعه به پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت نزدیک منزلشان از وضعیت سلامت خود آگاه و نسبت به مراقبت موثر و حفظ سلامتشان اقدام نمایند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1635751

مهمترین اخبار ایران و جهان: