نیوز سیتی!
30 دی 1402 - 15:26

عزم ازبکستان برای واگذاری 240 هکتار زمین در مناطق صنعتی به شرکت‌های خارجی

مقامات ازبکستان تصمیم گرفتند به طور آزمایشی 240 هکتار زمین‌ در مناطق ویژه اقتصادی و صنعتی به شرکت‌های خارجی واگذار کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، در نشستی به ریاست «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان با محوریت وظایف اولویت‌دار در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، صادرات و صنعت برای سال 2024 میلادی مقامات ازبکستان تصمیم گرفتند به طور آزمایشی 240 هکتار از زمین‌های مناطق صنعتی واقع در 3 استان از جمله «بخارا»، «نوایی» و «تاشکند» به شرکت‌های خارجی واگذار کنند.

دولت با توجه به اینکه کارآفرینان محلی از توانمندی‌های 24 منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شده در کشور به طور کامل استفاده نمی‌کنند، چنین اقداماتی را انجام داد. با وجود تخصیص زمین به روش ساده و مزایایی مالیاتی، 800 هکتار از زمین‌ها با زیرساخت‌های آماده در مناطق ویژه اقتصادی خالی است.

در این نشست خاطرنشان شد که در نتیجه به کارگیری نوآوری‌ها در سال جاری میلادی می‌توان 309 پروژه بزرگ را اجرا و 40 هزار شغل ایجاد کرد.

میرضیایف بر بومی سازی تولیدات تاکید کرد و به کابینه وزرا دستور تصویب برنامه توسعه صنایع غذایی در مناطق داد. در چارچوب این طرح برنامه ریزی می‌شود تولید 25 محصول غذایی که تقاضای بالایی در بین مردم دارند، راه اندازی شود و همچنین استانداردهای بین المللی کیفیت در این شرکت‌ها اجرایی شود.

به گفته رئیس جمهور ازبکستان، اقدامات مشابهی باید در صنعت چرم انجام شود. روکش خودرو، کالاهای ورزشی، کفش و کیف زنانه مورد تقاضای مردم است.

میرضیایف در این نشست همچنین دستور انجام وظایف بومی سازی خدمات در زمینه‌های انرژی، نفت و گاز و صنایع متالورژی را داد.

رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد: در 6 سال گذشته حجم سرمایه گذاری‌های جذب شده در صنعت 7 برابر افزایش یافته است. در این میان در طی چند سال به ارزش 14 میلیارد دلار تجهیزات به کشور وارد شده است اما از نظر بهره وری، ایجاد اشتغال جدید و تولید کالاهای با ارزش افزوده پیشرفت چشمگیری نداشت و صادرات نیز رشد قابل ملاحظه‌ای نداشت.

با توجه به این، میرضیایف از عملکرد مسئولان انتقاد و دستور تغییر هر چه زودتر اوضاع را داد.

میرضیایف یادآور شد که در استراتژی «ازبکستان-2030 » هدف افزایش تولید ناخالص داخلی به 160 میلیارد دلار و رساندن درآمد سرانه به 4 هزار دلار در نظر گرفته است.

رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد: چنین نتایج فقط از حساب بازار داخلی به دست نمی‌آید، بدین دلیل باید به طور فعال سرمایه گذاری‌های خارجی را جذب کرد و صادرات را افزایش داد.

میرضیایف در پایان گفت: تنها در صورتی به اهداف خود خواهیم رسید که هر مسئول فداکارانه کار کند، کشور و مردم خود را دوست داشته باشد و همراه با تمام نظام خود وظایف محوله را با وجدان انجام دهد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1643651

مهمترین اخبار ایران و جهان: