نیوز سیتی!
14 اسفند 1402 - 09:16

اختصاص بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به طرح "از آبخیز تا جالیز" در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری، گفت: یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌ از آبخیز تا جالیز استان اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، اصغر احمدی شامگاه یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: جایگاه تشکیلاتی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از زمان تاسیس تاکنون آسیب دیده و ضروری است که این جایگاه ارتقا یابد و وظایف آن در بخش‌های مختلف به خوبی شناخته شوند. 

وی افزود: بسیاری از عرصه‌های کلی که در گذشته واگذار شده، استفاده سودمند و اشتغال‌زای مکفی را نداشته و منجر به از بین رفتن مرتع و منابع طبیعی شده و این موضوع خود باعث کمبود زمین و مشکلات اقلیمی و بیولوژیکی فراوانی شده است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: از سال 98 تاکنون 98 درصد اراضی ملی استان از مجموع یک میلیون و 345 هزار هکتار در طرح کاداستر قرار گرفته است و در بخش رفع تداخلات با مسائلی روبه‌رو هستیم که ناشی از تصویب برخی قوانین بوده که باید برای آن‌ها چاره‌اندیشی شود. 

احمدی عنوان کرد: در راستای قانون جهش ملی مسکن نیز مکلف هستیم برای تامین زمین مورد نیاز نهادهای متولی مسکن اراضی مورد نیازشان را تامین کنیم که این امر تاکنون به خوبی اجرا شده و برای روستاها هم در قالب طرح هادی مسکن به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار می‌شود. 

وی تصریح کرد: در شهرستان‌های جنگلی با محدودیت زمین مواجه هستیم و همزمان با محدودیت قانونی تبصره 2 ماده 9 قانون جهش مسکن روبه‌رو هستیم که هرگونه واگذاری جنگل‌ها را ممنوع اعلام کرده است و از طرفی با محدودیت زمین برای تامین مسکن روبه‌رو هستیم که در صورتی که راهکارهای مشارکتی با مردم انجام گیرد می‌تواند در نگهداشتن منابع طبیعی کمک شایانی کند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، تشریح کرد: در استان 3 برابر مراتع، دام وارد مراتع می‌شود که این معضل بزرگی است و برخی از دامداران متمول که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و نیازمند به درآمد این شغل ندارند یا برای پروانه دامداری از آن استفاده می‌کنند، باید حفاظت از مراتع و منابع طبیعی را در چرخه زیست کره و اقلیم در نظر داشته باشند و از اقدام به چرای بی‌رویه دام‌های خود در مراتع استان خودداری کنند. 

احمدی با اشاره به اقدامات متنوع و متعدد منابع طبیعی و آبخیزداری و ارتباط آن با ارگان‌های مختلف ادامه داد: شناسایی دامداران، کنترل کوچ عشایر و مدیریت چرای دام از اقداماتی است که در راستای حفظ مراتع و منابع طبیعی انجام می‌پذیرد. 

وی عنوان کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که بین قرارگاه امام حسن(ع) و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و استانداری و مدیریت و برنامه‌ریزی استان منعقد شده است، یک هزار میلیارد و 50 میلیارد تومان اعتبار به طرح‌ از آبخیز تا جالیز  استان اختصاص یافته است که 30 درصد اعتبارات را قرارگاه و مابقی از اعتبارات ملی منابع طبیعی و آبخیزداری استان تامین خواهد شد. 

احمدی خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای عملیات آبخیزدازی در کشور 4 هزار عملیات آبخیزداری اعم از عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی در استان اجرا شده است و طرح ملی کاشت یک میلیارد اصله درخت نیز در استان اجرا می‌شود که طرحی بین‌المللی است که از سال 1400 در کشور ما آغاز شده و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری هر ایرانی هر سال 3 اصله درخت باید بکارد. 

وی ادامه داد:  مقرر شده استان چهارمحال و بختیاری هر سال 2 میلیون و 500 اصلع نهال تولید کند و در یک دوره 4 ساله سهم استان 10 میلیون اصله درخت است و در حال حاضر 840 هکتار از عرصه‌های کلی را به صورت بذرکاری و نهال‌کاری در دستورکار داریم.

انتهای پیام/7540/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1681907

مهمترین اخبار ایران و جهان: