نیوز سیتی!
19 دی 1402 - 11:52

اتحادیه اروپا هم سپر دریایی اسرائیل می‌شود؟

سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که به رغم اختلاف نظرها در داخل این اتحادیه، رایزنی‌ها درباره ایجاد «ماموریت نظامی ویژه در دریای سرخ» شروع می‌شود.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ در شرایطی که تشکیل ائتلاف آمریکا در دریای سرخ مانع از حمایت‌های ارتش یمن از غزه نشده، سخنگوی جوزپ بورل از تلاش اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به سپر دریایی اسرائیل خبر داده است.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیتر استانو خبر داد که هفته جاری، مذاکرات برای راه اندازی «ماموریت نظامی» در دریای سرخ آغاز می‌شود. به گفته سخنگوی جوزپ بورل، اتحادیه اروپا با واشنگتن هماهنگ عمل می‌کند.

 

 

به دنبال حملات یمن به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ و دیگر کشتی‌های عازم فلسطین اشغالی، آمریکا از تشکیل ائتلاف دریایی خبر داد؛ ائتلافی که برخی کارشناسان آن را «سپر دریایی اسرائیل» خوانده‌اند.

ارتش یمن ضمن هشدار به آمریکا درباره تبعات حضور نظامی در دریای سرخ اعلام کرده‌ که تا زمان توقف تجاوز اسرائیل به غزه، حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌یابد.  

به رغم آنکه آمریکا با خواست کشورهای جهان برای آتش‌بس جنگ غزه مخالفت کرده، وزیر خارجه واشنگتن آنتونی بلینکن روز یکشنبه گفت که حملات یمن به «منافع بیش از ۴۰ کشور» آسیب زده است و خواستار مقابله بین‌المللی با آن شد.

 

پس از تشکیل ائتلاف آمریکا، برخی کشورهای بزرگ اروپایی شامل فرانسه و اسپانیا با پیوستن به آن مخالفت کردند و برخی دیگر هم گفتند تحت فرماندهی واشنگتن عمل نخواهند کرد.

استانو با تایید این مخالفت‌ها در اتحادیه اروپا اعلام کرد که تشکیل ماموریت نظامی در دریای سرخ، به «اجماع» کشورهای عضو نیاز دارد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1631795

مهمترین اخبار ایران و جهان: