نیوز سیتی!
14 شهریور 1402 - 13:08

آغاز فصل سوم کاوش‌های نجات‌خشی محوطه تاریخی چپرآباد اشنویه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه از آغاز فصل سوم کاوش‌های نجات‌بخشی در محوطه تاریخی چپرآباد(گرگرو) در محدوده سد چپرآباد این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، روناک تاسا رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه از آغاز فصل سوم کاوش‌های نجات‌بخشی در محوطه تاریخی چپرآباد(گرگرو) در محدوده سد چپرآباد این شهرستان خبر داد.

وی اظهار کرد: این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و به سرپرستی حنان بحرانی‌پور انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه با بیان اینکه انجام این کاوش‌ها به مدت یک ماه به طول می‌انجامد، افزود: فصل نخست کاوش این محوطه در سال ۱۴۰۰ انجام و فصل دوم آن نیز در خرداد ماه سال‌جاری انجام که در این کاوش‌ها که این محوطه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد ( هفت هزار سال قبل) است.

وی تصریح کرد: محوطه باستانی چپرآباد که در حدود ۸ کیلومتری جنوب‌شرقی اشنویه در استان آذربایجان‌غربی و در بخش نالوس واقع شده، نزدیک‌ترین محوطه باستانی به ساختگاه سد چپرآباد بوده و فاصله آن تا تاج سد حدود پانصد متر است.

تاسا گفت: ویژگی برجسته محوطه این است که بر اساس مجموعه سفالیِ به‌دست‌ آمده، چپرآباد مربوط به فاز انتقالی ۲ دوره مهم پیش از تاریخ در توالی فرهنگی شمال‌غرب ایران، یعنی دوره‌های دالما و پیزدلی است.

انتهای پیام

 

 

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1486495

مهمترین اخبار ایران و جهان: