نیوز سیتی!
09 شهریور 1402 - 11:57

سهمیه را بهانه نکنید؛ درس بخوانید!

«اسماعیل نصراللهی» یکی از داوطلبان کنکور، به رغم معلولیت شدید جسمی موفق شد در رشته علوم انسانی، رتبه ۲۵ را به دست بیاورد؛ او جثه نحیفی دارد و هیچ یکی از اعضای بدنش را نمی‌تواند تکان دهد.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: دومین پنجشنبه شهریور ماه است و گرچه خیلی‌ها این آخر هفته منتهی به اربعین حسینی را راهی عراق شده‌اند تا خودشان را به رفقای امام حسینی‌شان در مشایه برسانند، اما باز هم ما به رسم هر هفته، قبل از آدینه سراغ مرور اخبار می‌رویم تا خیالمان راحت باشد وقتی وارد هفته جدید می‌شویم، خبری را از قلم گوش و چشم نینداخته‌ایم. اینجا، نگاهی به مهم‌ترین و جالب‌ترین تیترهای هفت روز گذشته می‌اندازیم:

کنار قدم‌های جابر…

چند روزی بیشتر تا اربعین ۱۴۰۲ باقی نمانده است. چند سالی است که بیستم ماه صفر به فصل گرما گره خورده و امسال درست به میانه شهریور افتاده است. اربعین که از اوایل دهه ۹۰ در ایران پر سر و صدا شد، حالا به یک قرار بی برو برگرد تبدیل شده و دوستداران اهل بیت به هر سختی که باشد می‌کشند خودشان را به جمع خوبان برسانند و به عراق سفر کنند.

با افزایش تصاعدی شمار زائران اربعینی، فراهم کردن تسهیلات برای آنها هر ساله یکی از بزرگترین و مهم‌ترین پروژه‌های نهادهای مختلف و مسئولان لشکری و کشوری است. اما و اگر، ای کاش و باید، حیف است و شاید همیشه در این مسیر زیاد بوده اما این روزها که داغ‌ترین اخبار مربوط به اربعین است، اخبار به صورت متمرکز از مرزها مخابره می‌شود.

سهمیه را بهانه نکنید؛ درس بخوانید!

مرزهای غربی کشور در همسایگی با عراق، از روزها پیش میزبان زائرانی بوده‌اند که سفر زمینی را انتخاب کرده‌اند و مرزهای شرقی، دروازه ورود زائران افغانستانی و پاکستانی است. گرچه مشکلاتی در مرزهای شرقی کشور از جمله ریمدان و دغارون وجود دارد اما تردد زائران پیوسته ادامه دارد. با توجه به اخبار به نظر می‌رسد مرزهای غربی کشور، شرایط مساعدی دارند و علیرغم حضور پرتعداد زائران، تردد در آنها به صورت روان برقرار است. آمارها حاکی از آن است که تا چهارشنبه ۹ شهریور ماه بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار نفر از مرزهای کشور راهی عراق شده‌اند. این در حالی است که پیش بینی می‌شود پنجشنبه، جمعه و شنبه این آمار افزایش قابل توجهی داشته باشد.

«کرونا» رفت؛ مواظب «کریمه» باشید

هنوز هم جای کش ماسک روزهای کرونایی روی صورتمان درد می‌کند و هنوز هم عادت ضدعفونی کردن با الکل، مثل یک وسواس همراهمان است. چیز زیادی از اعلام پایان رسمی دوران تاریک و تلخ کرونایی نمی‌گذرد که ثبت ۶۰ مورد ابتلاء و ۳ مورد مرگ ناشی از «تب کریمه کنگو» در کشور ما را یاد روزهای کویدی انداخته است.

وزارت بهداشت با اعلام این خبر یادآوری کرد که دارد با توجه به شیوع تب کریمه کنگو، ضروری است که ذبح دام در کشتارگاه انجام شود و تا ۲۴ ساعت گوشت و لاشه دام در یخچال نگهداری شود. البته ابتلاء به کریمه به راحتی کرونا نیست. احتمال انتقال تب کریمه کنگو در افراد در هنگام ذبح یا پس از ذبح حیوان آلوده به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان وجود دارد و ورود ویروس این بیماری به بدن در کمتر از ۲ هفته، سه تا پنج روز شایع است.

بگویید «خلیج فارس»؛ عادتش از سر و زبانتان نیفتد!

درست هفت روز پیش، آخر هفته گذشته بود که خبر عضویت دائم ایران در «بریکس» منتشر شد؛ مجموعه‌ای بین‌المللی که در آن شماری از قدرت‌های نوظهور اقتصادی برای گسترش منافع خود دست به همکاری زده‌اند. از زمانی که رئیس‌جمهور برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران بریکس، تهران را به مقصد «ژوهانسبورگ» ترک کرد، موج عجیبی از تحلیل‌ها و اظهارنظرها درباره این اجلاس به راه افتاد. صاحب‌نظران بسیاری در گروه‌های تلگرامی و شبکه‌های اینترنتی، جزئیات و ابعاد این عضویت ایران در بریکس را زیر ذره‌بین قرار دادند. گروه‌های خانوادگی، استوری‌های اینستاگرامی، صفحه اول رسانه‌ها و روزنامه‌های مختلف از موضع‌گیری‌ها درباره بریکس مملو شده بود.

سهمیه را بهانه نکنید؛ درس بخوانید!

گذشته از همه این تحلیل‌هایی که بعضاً آب‌دوغ خیاری و بعضاً جالب توجه و عمیق بودند، یک ماجرا در جریان اجلاس بریکس نیاز به یادآوری دارد. «ولادیمر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی‌اش در این اجلاس، نام «خلیج فارس» را آورد. روزهایی که هرکس از راه رسیده یا نرسیده بدش نمی‌آید با هویت خلیج فارس شوخی کند، اینکه رئیس‌جمهور روسیه در یکی از اجلاس‌های بین‌المللی با حضور نمایندگان و مقامات عالیرتبه کشورهای دیگر نام خلیج فارس را می‌آورد، نشانه مثبتی از تحکیم هویت آب‌های نیلگون جنوب ایران است.

می‌گویند: «بگو فلان چیز! زبانت عادت کند» ولی دنیا به گفتن خلیج فارس عادت داشت. بهتر است بگوییم: «بگو خلیج فارس؛ عادتش از سر و زبانت نیفتد!»

یا چمن بکارید یا رونالدو را راه ندهید!

سیل بازیکنان اروپایی به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیایی سرازیر شده و یکی دو تا فوتبالیست از آنجا راهی منطقه شود، می‌توان لیگ خودشان را علی‌الحساب تعطیل کرد. حالا هر بازی با تیم‌های فوتبالی کشورهای دور و بر می‌تواند رویایی با نیمار، محمد صلاح، سرخیو راموس یا رونالدو باشد… هفته گذشته، گروه بندی لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد و از بد روزگار پرسپولیس با النصر هم گروه شد تا رونالدو و بیرانوند یک بار دیگر با یکدیگر رقابت کنند، اما بد روزگار آنجایی است که حال ورزشگاه آزادی ناخوش‌تر از این حرف‌هاست که میزبان چنین رقابتی باشد.

این رویارویی بهانه‌ای شد تا کاربران فضای مجازی با انتشار عکس‌هایی از ورزشگاه آزادی، ناخوشی ورزشگاه آزادی را یادآوری کنند و از آنها بخواهند که یا چمن بکارند یا رونالدو را راه ندهند. حالا که حرف لیگ قهرمانان شد این را هم بگوییم؛ بالاخره پای VAR به ایران باز شد. سرپرست وزارت ورزش اعلام کرد که AFC قرار است ۸ دوربین VAR را برای ۳ بازی در لیگ قهرمانان آسیا به ایران بیاورند.

سراغ هر ورزشی نروید!

چند سالی است والیبال روی زخم‌های حسرت‌های فوتبالی ما مرهم می‌گذارد. این بار هم راه زیادی تا قهرمانی نمانده بود اما تیم ملی والیبال کشورمان در فینال رقابت‌های آسیایی مقابل ژاپن در سالنی که مملو از تماشاگران ایرانی بود، نتیجه ۳-۰ واگذار کرد و بر سکوی نایب قهرمانی ایستاد. ایران با این شکست حدود پنج امتیاز در رده‌بندی جهانی از دست داد و در آخرین رده‌بندی که اعلام شده، لهستان در صدر والیبال دنیا و ایران دهمین رتبه است.

سهمیه را بهانه نکنید؛ درس بخوانید!

قهرمانی فقط به قد و بالا هم نیست. در هفته‌ای که گذشت چهل و چهارمین رقابت‌های مچ‌اندازی جهان برگزار شد و در این رقابت‌ها «آرتین یاری‌نژاد» به مدال نقره و «کارینا کرمی» به مدال برنز دست یافتند.

اما شما برای هر ورزش و هر ورزشی تلاش نکنید؛ رکورد دنیا را هم که بشکنید باز کسی چندان ذوق نمی‌کند و سراغتان را نمی‌گیرد. آن کس هم که قدردانی می‌کند جوری قدرتان را می‌داند که برق از سه فازتان می‌پرد. مثلاً «مهدی اولاد» ملی‌پوش نابینای ایران در رشته دوومیدانی و در ماده پرتاب وزنه، در مسابقات قهرمانی کشور برنده مدال طلا شود و در این رقابت رکورد آسیا را شکست. هیأت نابینایان و کم‌بینایان فارس هم محبت کردند و زحمت کشیدند بابت رکوردی که زده ۲۰۰ هزار تومان به او پاداش دادند.

فیلمبرداری از برخورد مقتضی

رسیدن به شهرت در عرصه‌های مختلف، راه‌های زیاد و میانبرهای خاصی دارد. خیلی‌ها به قله شهرت می‌رسند و ولی نمی‌توانند آن را حفظ کنند. خیلی‌ها هم وقتی جذابیت‌های مشهور بودن فاصله می‌گیرند تلاش می‌کنند به هر جور که شده خودشان را به تیتر رسانه‌ها گره می‌زنند. «مهدی یراحی» خواننده پاپ که مدتی خبری از او به گوش نمی‌رسید مگر به بهانه اعتراضات؛ حالا در شرایطی که چیز زیادی تا سالگرد حوادث سال گذشته باقی نمانده یک ترانه غیرقانونی و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی منتشر کرد. البته یراحی در بحبوحه اغتشاشات هم ترانه پرحاشیه دیگری نیز منتشر کرده بود.

سهمیه را بهانه نکنید؛ درس بخوانید!

خیلی زود اعلام شد که برای او پرونده قضائی تشکیل شده و اعلام شد که برخورد لازم قضائی با او صورت خواهد گرفت. چیزی نگذشت که خبری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دست به دست شد مبنی بر اینکه یراحی با دستور دادستان تهران بازداشت شده است. اما در کنار این خبر، تصاویری نیز از لحظه بازداشت او منتشر شد که بازخوردهای متفاوتی به دنبال داشت.

پیدا کنید فیلترشکن فروش را!

انتشار خبری مبنی بر اینکه این روزها ۸۰ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند، گرچه چندان غیرقابل پیش بینی نبود ولی حتماً آماری تکان‌دهنده به شمار می‌رفت؛ آماری که نشان می‌دهد فیلترینگ نه تنها در ایران کارآمد نبوده بلکه بازاری برای فیلترشکن‌فروشان فراهم کرده است و این بدافزارها در دسترس عموم جامعه و همه سنین قرار داده است.

آمار دیگری که شهادت می‌دهد فیلترینگ کار به جایی نبرده آن است که تلگرام با وجود فیلترینگ ۵ ساله، هنوز در جمع ۳ اپلیکیشن مورد استفاده ایرانیان است، سوال مهمی که اینجا به میان می‌آید آن است که اگر فیلترینگ نه به کار مردم می‌آید نه به کار کسانی که آن را اعمال کرده‌اند، پس به کار که می‌آید؟ چه کسی از گردش مالی ۲۵ هزار میلیاردی فیلترشکن سود می‌برد؟

شالی‌کاران مژدگانی بدهند؛ صادرات برنج از هند ممنوع شد!

هند به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج جهان، ابتدا صادرات برنج سفید را ممنوع اعلام کرد تا از این طریق روند افزایش قیمت‌ها را در کشور خودش کنترل کند و ضمانت امنیت غذایی را برای مردمش قوت ببخشد. مدتی بعد، هند این محدودیت را گسترش داد و بقیه صادرات برنج خود را نیز مشمول این قانون دانست.

سهمیه را بهانه نکنید؛ درس بخوانید!

خبر این ممنوعیت صادرات، نگرانی‌هایی برای یک تورم جهانی ایجاد کرده و برخی معتقدند قیمت مواد غذایی را افزایش می‌دهد. گرچه بسیاری از کشورهای وابسته به برنج این روزها در به در آن شده‌اند که خودشان را از محدودیت معافیت کنند، اما هند با این تصمیم کمک بزرگی به شالی‌کاران ایران کرد.

سهمیه را بهانه نکنید! درس بخوانید!

بعد از آنکه نتایج کنکور سال ۱۴۰۲ اعلام شد، از میان همه خبر موفقیت یک اسم در لیست رتبه‌های برتر، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. «اسماعیل نصراللهی» یکی از داوطلبان کنکور، به رغم معلولیت شدید جسمی موفق شد در رشته علوم انسانی، رتبه ۲۵ را به دست بیاورد. اسماعیل جثه نحیفی دارد و هیچ یکی از اعضای بدنش را نمی‌تواند تکان دهد. خانواده اسماعیل و به ویژه مادرش در تمام این سال‌ها شرایط تحصیل او را فراهم کرده‌اند و امروز او با صندلی چرخ‌دارش در رقابت با کسانی سلامت و آسانی بیشتری داشته‌اند در جایگاه برترین‌ها ایستاده است.

سهمیه را بهانه نکنید؛ درس بخوانید!

اسماعیل بدون آنکه اسیر اخبار حذف کنکور بشود یا بر سر سهمیه‌ها غُر بزند، روی یک بالش تکیه داده و گوش داده و به خاطر سپرده است و حالا امید دارد که در دانشگاه تهران فلسفه بخواند. تمام خواسته او بعد از آمدن این راه سخت و باورنکردنی آن است که هر دانشگاهی قبول شد مسئولانش با توجه به مشکلات جسمانی او، زمینه تحصیل او را مورد فراهم کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1478495

مهمترین اخبار ایران و جهان: