نیوز سیتی!
26 شهریور 1402 - 13:32

سخنرانی ترامپ در واشنگتن: به خاطر شما متهم می‌شوم!

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سخنرانی در واشنگتن، اتهاماتی که علیه وی مطرح است را نشان افتخار بزرگ خواند و خطاب به جمعیت افزود: زیرا به خاطر شما متهم می‌شوم.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا جمعه شب در یک سخنرانی در واشنگتن در خصوص اتهامات خود گفت هر بار که «دموکرات‌های چپ رادیکال، مارکسیست، کمونیست و فاشیست من را متهم می‌کنند، آن را نشان افتخار بزرگی می‌دانم زیرا به معنای واقعی به خاطر شما متهم می‌شوم».

 

 

رئیس‌جمهور سابق آمریکا نهم سپتامبر هم در تجمعی در داکوتای جنوبی که اولین تجمع بعد از چهارمین کیفرخواست مطرح شده علیه وی بود، گفت: «به خاطر شما متهم می‌شوم». 

اخیراً همچنین تلاش سناتورهای دموکرات برای متوسل‌شدن به متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا جهت رد صلاحیت دونالد ترامپ برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، با واکنش تند او همراه شد. ترامپ بامداد سه‌شنبه ۱۴ شهریور گفت: «این فقط ترفند دیگری برای دخالت در انتخابات است که توسط کمونیست‌های چپ رادیکال، مارکسیست‌ها و فاشیست‌ها برای سرقت مجدد انتخابات استفاده می‌شود».

ترامپ از آغاز فعالیت سیاسی و در طول دوره ریاست‌جمهوری جنجالی خود که شامل دو استیضاح بود، تحقیقات گوناگون درباره رفتارش را حمله به حامیانش و «جنبش» آن‌ها خوانده است. 

به تحلیل روزنامه آمریکایی «یواس‌اِی تودی»، ترامپ با وجود اتهامات در چهار پرونده جنایی، میلیون‌ها جمهوری‌خواه را متقاعد کرده که دادستان‌ها فقط سیاست بازی می‌کنند. او از زمان اعلام اولین اتهامات جنایی علیه‌اش در بهار، برتری خود بر سایر نامزدهای جمهوری‌خواه را در نظرسنجی‌ها افزایش داده و کارزار انتخاباتی‌اش از افزایش جمع‌آوری کمک‌های مالی در پی طرح کیفرخواست‌ها علیه او خبر داده است؛ موضوعی که بسیاری از دموکرات‌ها، مستقل‌ها و رای‌دهندگان میانه‌روتر جمهوری‌خواه را به این پرسش واداشته که چطور حامیان ترامپ با توجه به اتهامات جنایی جدی و متعدد علیه او از وی روی برنمی‌گردانند. آن‌ها معتقدند این موضوع باید باعث سلب صلاحیت او برای دور دوم ریاست‌جمهوری شود. 

به گفته طیفی از حامیان ترامپ و تحلیلگران سیاسی، این کار برای او با توجه به این که اغلب حامیانش دولت را هرگز دوست نداشته‌اند، آسان بوده است. به نوشته این روزنامه، دور پیش، بی‌اعتمادی مردم به نهادها از کنگره تا رسانه‌ها و تا سیستم قضایی ایالات متحده، راه ترامپ به سمت ریاست‌جمهوری را هموار کرد. امروز هم تحقیر دولت، بازگشت او را تقویت می‌کند؛ در حالی که با مواجه بودن با چهار محاکمه جنایی می‌توانست نامزدهای قبلی را نابود کند. 

با این حال، برخی جمهوری‌خواهان معتقدند بسیاری از حامیان ترامپ خود را گول می‌زنند و رئیس‌جمهور سابق فقط به دنبال محافظت از خود است. آن‌ها همچنین گفتند مشکلات قانونی ترامپ می‌تواند به او در بین رای‌دهندگان مستقل که می‌توانند تکلیف انتخابات عمومی ۲۰۲۴ را مشخص کنند، آسیب برند. 

ترامپ در مجموع در چهار حوزه قضایی مختلف به ارتکاب ۹۱ جرم متهم شده که به طور مختصر عبارتند از طرح ۳۴ اتهام از سوی دادستان‌های منهتن در پرونده حق السکوت، طرح ۴۰ اتهام از سوی بازپرس ویژه وزارت دادگستری در پرونده اسناد طبقه‌بندی شده، طرح چهار اتهام از سوی بازپرس ویژه وزارت دادگستری در پرونده تلاش برای سرنگونی انتخابات، طرح ۱۳ اتهام از سوی دادستان‌های شهر آتلانتا در پرونده مداخله در انتخابات ایالت جورجیا.

بنابراین، برخی بر این باورند که مجموع این اتهامات ممکن است رقم‌زننده پایان سیاسی او باشد و برخی معتقدند که این مسائل باعث شده تا ترامپ بیش از گذشته جای خود را در افکار عمومی - چه مثبت و چه منفی- باز کند. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501451

مهمترین اخبار ایران و جهان: