نیوز سیتی!
14 بهمن 1401 - 06:13

ترکیه: درخواست عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را تائید نمی کنیم

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که تا زمانی که سوئد به تعهدات خود عمل نکند، درخواست این کشور را برای عضویت در ناتو تایید نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرده است که سوئد هنوز به تعهدات خود برای اخراج تروریست‌ها بر اساس یادداشت تفاهمی که استکهلم و هلسینکی در ژوئن ۲۰۲۲ امضا کردند، عمل نکرده است.

وزارت دفاع ترکیه در توئیتر به نقل از آکار اعلام کرد با توجه به شرایط موجود، ترکیه نیز پیشنهاد سوئد برای عضویت در ناتو را تا زمانی که این کشور به این تعهدات عمل نکند، تأیید نخواهد کرد.

وزارت دفاع ترکیه در این ارتباط گفته است: «ترکیه از ابتدا از سیاست درهای باز ناتو حمایت کرده است. اخراج تروریست‌ها به ترکیه به عنوان بخشی از مبارزه با تروریسم نتیجه طبیعی امضای تفاهم نامه مشترک با سوئد و فنلاند است و این کشورها باید آن را درک کنند. ما منتظریم تا این اتفاق بیفتد. همانطور که تا زمانی که تروریست‌ها به اقدامات خود ادامه می‌دهند، ترکیه به هیچ وجه نمی‌تواند [به پیشنهاد سوئد در ناتو] بله بگوید.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز روز چهارشنبه گفته بود که آنکارا با پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو موافقت نخواهد کرد. با این حال، وی تصریح کرد که ترکیه می‌تواند از درخواست فنلاند حمایت کند.

تنش بین آنکارا و استکهلم پس از حادثه آتش زدن قرآن در ۲۱ ژانویه در مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد بالا گرفته است. آنکارا اعلام کرده است که تا زمانی که استکهلم به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریسم عمل نکند، از پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو حمایت نخواهد کرد.

در ۱۸ مه ۲۰۲۲، هلسینکی و استکهلم درخواست‌های خود را برای پیوستن به ناتو به مقر این ائتلاف ارسال کردند، اما این روند توسط ترکیه، به عنوان عضو ناتو مسدود شد. ترکیه از دو کشور خواسته است تا سازمان‌های کردی وابسته به پ. ک. ک را به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی کنند، مظنونان به تروریسم و دست داشتن در کودتای ۲۰۱۶ را به آنکارا تحویل دهند و ممنوعیت ارسال سلاح به ترکیه را لغو کنند.

تا کنون نیز گفت‌وگوهایی بین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، ساولی نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند، ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر وقت سوئد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲ در مادرید انجام شده است و در نتیجه این گفتگوها، تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که این براساس آن عضویت سوئد و فنلاند در ناتو امکان پذیر می‌شد.

برای پیوستن به ناتو تائید همه اعضای این سازمان ضروری است و تا کنون ۲۸ کشور از ۳۰ کشور موافقت خود برای عضویت سوئد و فنلاند را در ناتو اعلام کرده‌اند، اما تا کنون ترکیه و مجارستان درخواست سوئد و فنلاند را تائید نکرده‌اند. در خواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو پس از جنگ روسیه در اوکراین صورت گرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1016307

مهمترین اخبار ایران و جهان: