نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 13:51

پمپاژ بیش از حد آب‌های زیرزمینی چرخش "کره زمین" را دچار اختلال کرده است!

نتیجه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که انسان‌ها بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۰ با پمپاژ و جابه‌جایی مقادیر زیادی از آب‌های زیرزمینی باعث شدند که زمین تقریباً ۸۰ سانتی‌متر به سمت شرق متمایل شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده، انسان‌ها بین سال‌های 1993 تا 2010 با پمپاژ و جابجایی مقادیر زیادی از آب‌های زیرزمینی باعث شدند که زمین تقریباً 80 سانتی‌متر به سمت شرق متمایل شود.

این مطالعه نشان داد که تغییرات در توزیع آب روی زمین بر توزیع جرم آن تأثیر می‌گذارد و در نتیجه موقعیت قطب چرخشی را تغییر می‌دهد. این پدیده که به عنوان حرکت قطبی شناخته می‌شود، مشابه وزن دادن به یک فرفره است و در نتیجه باعث چرخش متفاوت آن می‌شود.

کی وئون سئو، ژئوفیزیکدان دانشگاه ملی سئول و سرپرست این مطالعه، گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد که در بین دلایل مرتبط با آب و هوا، توزیع مجدد آب‌های زیرزمینی در واقع بیشترین تأثیر را بر رانش قطب چرخشی دارد.

وی هشدار داد: بهترین راهکار برای جلوگیری از بیشتر شدن رانش قطبی، کاهش برداشت‌ها و پمپاژ آب‌های زیرزمینی است.

این مطالعه می‌افزاید، تغییرات ناشی از پمپاژ آب زیرزمینی خطر فوری تغییر فصول را ایجاد نمی‌کند اما یقیناً می‌تواند بر تغییرات ناگهانی آب و هوا تأثیر بگذارد.

earth نوشت، پمپاژ بیش از حد آب زیرزمینی، اغلب در نتیجه استفاده بیش از حد در فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی ایجاد شده و می‌تواند منجر به چندین پیامد مهم ازجمله فرونشست زمین، نفوذ آب شور به منابع آب شیرین، آلودن کردن منابع آب آشامیدنی و...، شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1305507

مهمترین اخبار ایران و جهان: