نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 15:39

حق معنوی نژاد بود در تیم باشد/ نباید زیر سایه جوانگرایی بخوابیم

ملی‌پوش سابق والیبال ایران معتقد است با توجه به مصدومیت میثم صالحی، حق معنوی نژاد بود که در ترکیب تیم باشد.

فرهاد نظری افشار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره شکست تیم ملی والیبال ایران مقابل آمریکا گفت: در ست اول مقابل آمریکا، بازیکنان خوب کار کردند و بازی پایاپای داشتند و حتی اگر کمی تجربه و شانس با آن‌ها همراه بود می‌توانستند پیروز شوند. البته ضعف اصلی تیم ملی در چند بازی گذشته در دریافت‌های بود، وقتی دریافت خوب به پاسور نرسد بازیکنان سرعتی هم از کار می‌افتند، در بازی مقابل آمریکا مشکل تیم در دریافت اول و توپ‌های برگشتی بود. درست اول و دوم اصلی‌ترین ضعف تیم در توپ‌های برگشتی و دریافتی بود.

بازیکنان تیم شاداب نبودند و اصلی‌ترین مشکل ما دریافت است

ملی‌پوش سابق تیم والیبال ایران عنوان کرد: یکی از مشکلات تیم در بازی با آمریکا نداشتن شادابی لازم بود؛ بازیکنان با استرس بازی می‌کنند و ترس از نتیجه و قضاوت شدن دارند؛ متأسفانه این مشکل در کادر فنی و بازیکنان به وضوح دیده می‌شود، البته شاید این احساس از طرف کادرفنی یا فضای مجازی به بازیکنان انتقال داده می‌شود، آن‌ها اصلاً نباید درگیر این مسائل شوند و تنها به کیفیت بازی خود فکر کنند. متأسفانه برگشت بازیکنان به بازی هم یکی دیگر از مشکلات تیم است؛ زمانی که بازیکنان چند امتیاز عقب می‌افتند انگیزه لازم برای بازگشت و جبران آن را ندارند. در بازی با ایتالیا در شرایطی که ۴ امتیاز جلو بودیم اما نتوانستیم بازی را تمام کنیم؛ و زمانی که امتیاز عقب هستیم جنگندگی لازم را نداریم. به اعتقاد من این مسائل نقطه ضعف تیم ملی است.

در انتخاب بازیکن باید عادلانه تصمیم‌گیری می‌شد

نظری افشار در واکنش به مشکل اصلی تیم ملی در دریافت و همچنین تصمیم عجیب کادرفنی در رابطه با خط خوردن معنوی نژاد عنوان کرد: به نظرم در انتخاب بازیکنان مسائل دیگری دخیل است که باعث می‌شود یک بازیکن که در باشگاه‌های آسیا کاپ دریافت کرده و جز بهترین‌ها بوده به آسانی خط می‌خورد.من معتقدم میثم صالحی با توجه به فیزیک و سبک بازی که دارد یکی از بهترین بازیکنان ایران است؛ همین شرایط را خانزاده دارد و خیلی خوشحالم که بازیکنان جوان تیم ملی چنین وضعیتی دارند. اما معتقدم در انتخاب بازیکن برای چنین دیدار مهمی باید عادلانه رفتار کنیم و با بررسی همه جوانب بازیکنان اصلح را انتخاب کنیم و نباید اجازه دهیم مسائل دیگری دخیل شود و به هدف ملی فکر کنیم. مردم علاقمند به والیبال هستند و زمانی که تیم نتیجه نمی‌گیرد از باخت‌ها ناراحت می‌شوند. میثم صالحی با توجه به آسیب‌دیدگی که دارد از شرایط آرمانی به دور است، البته که او این دوره را پشت سر می‌گذارد و دوباره با تمام قدرت به میدان می‌آید اما به نظرم باتوجه به این شرایط حق معنوی نژاد بود که در کنار تیم باشد؛ ولی باز هم کادرفنی صاحب نظر است و آن‌ها باید پاسخگو باشند.

صحبت‌ها مبنی بر جوانگرایی تیم تکراری است

وی گفت: مردم به نتایج تیم‌های ملی دلخوش هستند و به قدری پیگیر و طرفدار والیبال هستند که با هر شکست تیم ملی ناراحت می‌شوند. به نظرم برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه تیم جوان شده صحبت‌های تکراری است؛ ما باید برخی زیرساخت‌ها را در والیبال بسازیم، مثل همان دوره‌ای که ولاسکو هدایت تیم ملی را برعهده داشت و پیشتوانه‌سازی کرد. خیلی از اتفاقات در والیبال نباید صوری باشد، بلکه باید با تشکیل تیم‌های مختلف به دنبال پشتوانه‌سازی باشیم.

والیبال ایران حتی از تیم‌های آسیایی هم عقب افتاد

ملی‌پوش سابق والیبال ایران با بیان اینکه باید اهداف کادرفنی از تغییر و جابه‎‌جایی بازیکنان مشخص شود، اظهار داشت: تیم‌های والیبال آمریکا و ایتالیا با برنامه‌ریزی کار می‌کنند؛ یعنی اگر یک بازیکن را به مسابقات آوردند به همان هم بازی دادند و فرصت را در اختیار دیگر بازیکنان قرار ندادند؛ چه ایرادی دارد کادرفنی تیم ملی هم همین کار را می‌کرد. باید هدف از تغییر و جابه‌جایی بازیکنان مشخص شود؛ اگر هدف کادرفنی کسب تجربه در این رقابت‌ها بوده که این اتفاق سال گذشته رخ داد و بازیکنان تجربه کسب کردند. امسال هم جایگاه ایران در رنکینگ جهانی اهمیت زیادی دارد. جوانگرایی باید در تیم ملی صورت می‌گرفت اما در کنار آن باید پشتوانه‌سازی هم می‌کردیم. نمی‌توان تنها به این جمله که تیم جوان است بسنده کنیم، والیبال ایران حتی از تیم آسیایی مثل ژاپن هم فاصله گرفته است و این زنگ خطر را به صدا درآورده است.

الان وقت اصلاح ایرادات بازیکنان نیست

نظری افشار در مورد بازی ایران مقابل هلند عنوان کرد: سبک بازی هلند شبیه به تیم ملی است؛ امین اسماعیل‌نژاد از چرخه تیم ملی خارج می‌شود تیم بهم می‌ریزد. اگر امین روزی سرما بخورد یا مصدوم شود کدام بازیکن جایگزین او خواهد بود؟ امیدوارم اگر انتقادی هم می‌شود گوش شنوایی وجود داشته باشد. قطعاً الان روی کادرفنی و بازیکنان فشار زیادی هست و این استرس باعث می‌شود برخی اوقات خطا پیش بیاید؛ اما افرادی که بیرون هستند بهتر می‌توانند نظر بدهند امیدوارم به این انتقادها گوش داده شود. در این چند روز برخی صحبت‌ها را می‌شنوم مبنی بر اینکه باید ایرادهای بازیکنان را اصلاح کرد در صورتی که الان وقت این نیست و باید روح و روان بازیکنان را حفظ کنیم. اصلاحات باید قبلاً صورت می‌گرفت و از قبل می‌دانستیم در چه تورنمنتی به میدان می‌رویم و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. مشخص است چه تیمی در این دوره کار کرده و کدام تیم نه.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1305607

مهمترین اخبار ایران و جهان: