نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 14:51

همکاری گیلان و ژاپن در حوزه چای

استاندار گیلان با ابراز خرسندی از اعلام آمادگی همکاری با کشور ژاپن در حوزه چای گفت: نمایندگانی از این کشور می توانند به منظور بازدید از باغات چای، نحوه تولید، فرآوری چای و بسته بندی و نشستی در این ارتباط به گیلان سفر کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی ظهر امروز در نشست ویدئو کنفرانسی با سفیر ایران در ژاپن در سالن شهید انصاری استانداری گیلان با بیان اینکه سابقه چای در این استان به ۱۱۰ سال قبل برمی‌گردد، اظهار کرد: چای گیلان کاملا سالم و ارگانیک است و طبق تحقیقات انجام شده، آفتی در این محصول نداریم.

وی با اشاره به تفاوت‌های موجود میان کاشت چای در گیلان و ژاپن گفت: بیش از ۸۰ درصد چای این استان در مناطق کوهپایه‌ای و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در نواحی جلگه‌ای تولید می‌شود.

استاندار گیلان چای را از نوشیدنی‌های محبوب مردم ایران و جهان دانست و افزود: گیلان در حوزه  تولید و بسته‌بندی چای رتبه اول ایران را داراست و شهرستان لاهیجان نیز در این استان سال گذشته به عنوان پایتخت چای ایران ثبت جهانی شد.

عباسی با تاکید بر راهبردی بودن محصول چای در گیلان بیان کرد: به دلیل اهمیت این محصول فوق‌العاده در گیلان و ایران، سازمانی با عنوان سازمان چای در کشور ایجاد شد که به مرکزیت گیلان و شهر لاهیجان فعالیت دارد.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۶۰ کارخانه چای برای فرآوری و بسته‌بندی این محصول گفت: در حال حاضر انواع  چای سفید، سبز، سیاه و یک بخشی هم چای هلند که تخمیر شده‌، تولید می‌کنیم.

 استاندار گیلان با بیان اینکه میانگین برداشت برگ سبز چای در ایران در هر هکتار، هفت تن است، گفت: برداشت برگ سبز چای در ایران در سه مرحله  سه چین از اردیبهشت تا اواخر مهر ماه هر سال انجام می‌شود که تاکنون ۲ مرحله آن انجام شده‌ است.

عباسی با ابراز خرسندی از اعلام آمادگی همکاری با کشور ژاپن در حوزه چای بیان کرد: نمایندگانی از این کشور می‌توانند به منظور بازدید از باغات چای، نحوه تولید، فرآوری چای و بسته‌بندی و نشستی در این ارتباط به گیلان سفر کنند زیرا این امر منجر به توسعه صادرات چای می‌شود.

سفیر ایران در ژاپن نیز در این نشست با قدردانی از اهتمام استاندار گیلان برای حمایت جدی در راستای توسعه صنعت چای و دیگر محصولات راهبردی در بخش تولید ات استان اظهار کرد: با توجه برگزاری جلسات موثر و استقبال شرکت‌های فعال در حوزه چای در ژاپن برای تبادل تجارب و توسعه روابط با ایران فضای توسعه همکاری‌های 2 جانبه بسیار مطلوب است.

پیمان سعادت با اشاره به اینکه این نشست با حضور مسؤولان استان‌های گیلان، مازندران و خراسان شمالی به منظور توسعه همکاری‌ها برگزار شده، با دعوت از شرکت های فعال با تجربه و تخصص ژاپنی‌ها برای سفر به این استان‌ها از جمله گیلان، خواستار عملیاتی شدن موضوعات مطروحه با عنایت به جدیت و استقبال طرفین شد.

وی با تاکید بر توسعه صادرات محصول چای به دیگر نقاط گیلان بیان کرد: در پی برپایی این جلسه علاوه بر توسعه و انتقال تجربه در فرآوری چای، موجبات توسعه صادرات این محصول از استان گیلان در بازارهای جهانی بیش از پیش فراهم آید.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1349551

مهمترین اخبار ایران و جهان: