نیوز سیتی!
09 آبان 1402 - 20:58

وزیر جهاد کشاورزی: صنعت مرغ کشور تا پایان سال ۱۴۰۲ خودکفا می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حمایت از تولید ملی به هر قیمت ممکن مورد تاکید است، گفت: تا پایان امسال کشور در پرورش جوجه و صنعت مرغ، خودکفا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدعلی نیکبخت در دیدار با آیت الله سید احمد علم الهدی در مشهد اظهار کرد: امروز کمبود جوجه از طریق واردات از کشورهای اروپایی تأمین می‌شود که امری ناگوار است.

وی بیان کرد: تاکید بر این است که نباید نگاه به خارج باشد و وقتی در هر زمینه مشکلی پیش آمد، این‌طور نباشد که فوراً واردات به‌عنوان تنها گزینه اصلاح مشکل مطرح شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع این است که این وزارتخانه با سفره مردم سر و کار دارد و چیزی که امروز در محور امور است، افزایش بهره‌وری در تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی است.

نیکبخت افزود: آنچه امروز در سازوکار تولید وجود دارد، ظرفیت مطلوب و قدرتمندی است و فقط باید بهره‌وری را در ابعاد مختلف افزایش داد تا وفور کالا در بازار حاصل شود.

وی بیان کرد: در شهریور امسال روزانه ۶۰ هزار تن گوجه‌فرنگی برداشت می‌شد و این درحالی بود که نیاز بازار از هفت هزار تن در روز فراتر نمی‌رفت. اینجا بود که صنعت به کمک آمد و از آستان قدس رضوی در خراسان گرفته تا کارخانجات بزرگ صنایع غذایی در اراک، البرز، آذربایجان شرقی و فارس، اضافه برداشت این محصول مهم را به تولیدات صنعتی غذایی تبدیل کردند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: راهبرد ما این بود که صنعت با تولیدکننده مرتبط شود و پس از آن، بازرگان نیز با صاحبان صنایع ارتباط پیدا کنند که این ارتباط مستقیم، دست رانت و سوداگر را از بازار کوتاه می‌کند، فرآوری و بهره‌وری را رونق می‌بخشد و چشم‌اندازهای صادراتی را در صورت اشباع بازار داخل تأمین خواهد کرد.
از ظرفیت تولید و کشاورزی در خراسان رضوی نباید غافل شد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در این جلسه با تأکید بر ضرورت اینکه نباید شخصیت جهادی کشاورز از او گرفته شود، اظهار کرد: کشاورز باید در جریان تولید محصول بداند که عمل او، مجاهدت بزرگ و مؤثری محسوب می‌شود که فراتر از ابعاد درآمدی و تجارتی آن، معیشت ملت را تأمین خواهد کرد.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی افزود: این موضوع هم مغایر با دانش بنیان شدن کشاورزی، افزایش بهره‌وری و سایر مسائل فنی نیست و همان‌طور که برای تقویت تولید تلاش می‌کنید، به جنبه‌های معنوی و فرهنگی آن نیز توجه داشته باشید.

وی با بیان اینکه از ظرفیت تولید و کشاورزی خراسان رضوی غافل نشوید، بیان داشت: در این استان ظرفیت‌های تولید و توزیع متنوعی وجود دارد. اگر این استان از گذشته تاکنون سرآمد تولید گوشت و مرغ در کشور بوده است، به همین ترتیب اکنون که قیمت نهاده‌های دامی و مشکلات تولید افزایش پیدا کرده، ضرر و زیان آن نیز بیشتر از سایر نقاط کشور خواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: اینجا فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صاحبان صنایعی مشغول به فعالیت هستند که حمایت از آن‌ها یک ضرورت راهبردی است، زیرا استمرار فعالیتشان به نفع سفره مردم استان و حتی کل کشور است. مصداق این منفعت ملی هم در تأمین سفره میلیون‌ها زائر ایرانی و خارجی است که در پیک‌های زیارتی به مشهد می‌آیند و بر خوان با برکت امام هشتم می‌نشینند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1556995

مهمترین اخبار ایران و جهان: