نیوز سیتی!
28 مهر 1402 - 03:23

کانادا بیش از ۴۰ دیپلمات خود را از هند خارج کرد

دولت کانادا دو سوم دیپلمات‌های مستقر خود در هند را بعد از تهدید دهلی‌نو مبنی بر ابطال مصونیت دیپلماتیک آنها از این کشور خارج کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت کانادا دو سوم از دیپلمات‌های مستقر خود در هند را بعد از تهدید دهلی‌نو مبنی بر ابطال مصونیت دیپلماتیک آنها از این کشور خارج کرد. 

این رویداد بر تنش‌ها در روابط میان دو کشور که از ماه گذشته به تیرگی گراییده خواهد افزود. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا ماه پیش مدعی شد عوامل دولت هند در قتل یک فرد جدایی‌طلب که شهروند کانادا بوده دست داشته‌اند. 

هند ادعای کانادا را رد کرده و پوچ و مغرضانه خوانده است و گفته کانادا در حمایت از ادعای خود اطلاعات خاصی ارائه نکرده است.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت که هند «هیچ دلیل مناسبی» برای باطل کردن مصونیت دیپلمات‌ها ارائه نکرده و اقدام این کشور نقض قوانین بین‌المللی است. 

جولی گفت ۴۱ نفر از دیپلمات‌های کانادا روز چهارشنبه به همراه خانواده‌هایشان هند را ترک کردند و ۲۱ نفر دیگر آنها در این کشور باقی خواهند ماند. او همچنین گفت که اتاوا به صورت موقت سه کنسولگری خود در هند را تعطیل خواهد کرد. 

اختلاف میان هند و کانادا بعد از آن بالا گرفت که جاستین ترودو چندی پیش تیراندازی مرگبار دو مرد نقاب‌دار به «هاردیپ سینگ نجار»، یکی از چهره‌های جدایی‌طلب سیک ایالت پنجاب در بریتیش کلمبیای کانادا در ماه ژوئن را به هند نسبت داد.

دهلی نو به  اُتاوا اولتیماتوم داد که تا تاریخ ۱۰ اکتبر دیپلماتهایش را از هند خارج کند و تهدید کرد پس از این تاریخ مصونیت دیپلماتهای کانادایی در خاک هند را تضمین نمی‌کند. 

انتهای پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1544007

مهمترین اخبار ایران و جهان: