نیوز سیتی!
01 آبان 1402 - 11:58

آموزش پزشک عمومی برای پیگیری وضعیت سالمندان

معاون دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت گفت: عمده آموزش در سطح تخصص سالمندی و آموزش پزشکان عمومی، پیگیری سلامت آنها به صورت پیشگیرانه است و ارائه خدمات به گونه‌ای است که این قشر دچار بیماری نشوند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، مهرداد حق ازلی معاون دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت در ارتباط تلفنی با برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت وگو در مورد بحران سالمندی در کشور اظهار داشت: کشور با سرعت قابل توجهی به سمت سالمندی می‌رود و برخی گزارشات حاکی از آن است که در سالها و دهه‌های آینده کشور ما جزو کشورهایی خواهد بود که رشد سالمندی در آن در درجات بالایی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به هشدار مقام معظم رهبری نسبت به سالمندی جمعیت بیان کرد: موضوع سالمندی یک مسئله ساده نیست. بلکه مسائل اجتماعی، مالی، درمانی و رفاهی نیز درگیر هستند و باید یک برنامه جامع برای آن داشته باشیم و نیازهای اولیه سالمندان را مورد توجه قرار دهیم. در این مورد وزارت بهداشت برنامه جامعی را برای پوشش سلامتی سالمندان داشته و در دوره‌های مختلف افرادی را تحت عنوان متخصص سالمند آموزش داده است. همچنین در خانه‌های بهداشت نیز برنامه‌ای برای رسیدگی به این قشر تدارک دیده شده اما این برنامه‌ها کافی نیست و به یک برنامه جامع تر نیاز داریم.

معاون دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت اذعان کرد: ارائه خدمت به سالمندان عمدتا ارائه پیشگیرانه و برنامه‌های عمومی رسیدگی به سلامت است. عمده آموزش در سطح تخصص سالمندی و آموزش پزشکان عمومی پیگیری سلامت آنها به صورت پیشگیرانه و ارائه خدمات به گونه‌ای است که این قشر دچار بیماری نشوند و برنامه‌های بیماری‌های اختصاصی توسط پزشکان متخصص پیگیری می‌شود. لذا انتظاری نیست در سطح بیمارستانهای تخصصی، ارائه خدمت توسط پزشکان عمومی سالمندان صورت گیرد. به طور کلی ارائه خدمت و برنامه‌های پیشگیرانه نیاز به آموزش برای افراد متخصص و یا سطح پایینتر دارد.

حق ازلی در خاتمه یادآور شد: علاقمندان، برنامه سازان و پژوهشگران این حوزه می‌توانند به اداره سلامت سالمندان در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت مراجعه کرده و اطلاعات خود را دریافت نمایند. همچنین براساس ارتباطات بین وزارت بهداشت و رفاه، سطح ارائه خدمات توسط بیمه‌ها بازتعریف شده و قوانین تازه‌ای ایجاد شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1547407

مهمترین اخبار ایران و جهان: