نیوز سیتی!
22 آذر 1402 - 21:24

تلاش اسرائیل برای مصادره اراضی قدس شرقی به بهانه ساخت تله‌کابین

رژیم اسرائیل سعی دارد بخش قابل توجهی از اراضی قدس شرقی اشغالی را به بهانه ساخت تله کابین مصادره کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ساخت تله‌کابین در مجاوزت مسجدالاقصی در قدس شرقی از سال‌ها پیش جزو برنامه‌های اسرائیل بود و اکنون مراحل اجرایی این طرح با شدت بیشتری جریان دارد که موجب واکنش اتحادیه عرب و کشورهای عربی شده است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، اتحادیه عرب امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای، ساخت تله‌کابین در قدس شرقی را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت دانست و افزود: «مصادره اراضی، سلب مالکیت و جابجایی ساکنان از بیت المقدس شرقی نشان دهنده طرحی سیستماتیک برای یهودی سازی بیت‌المقدس است».

اتحادیه عرب گفت که اسرائیل از توجه جهان به جنگ در غزه و جنایات رخ داده در این منطقه سوءاستفاده می‌کند تا طرح‌های خود را برای یهودی‌سازی قدس اشغالی پیش ببرد.

اتحادیه عرب تاکید کرد: «جامعه بین المللی باید به سیاست‌های خطرناک اسرائیل در مناطق مقدس توجه کند، به ویژه با توجه به ایدئولوژی فاشیستی دولت راست افراطی که امروز اسرائیل را رهبری می‌کند».

دولت‌های اردن و قطر نیز به طور جداگانه در بیانیه‌ای اقدام اسرائیل برای ساخت تله‌کابین در قدس شرقی را محکوم کردند.

رژیم تل آویو برای اولین بار در خرداد 1396 طرح ساخت تله‌کابین در قدس شرقی را به تصویب رساند. این تله‌کابین قرار است از قدس غربی به منطقه «جبل زیتون» در قدس شرقی کشیده شود که مشرف به مسجدالاقصی است و در نهایت با عبور از «باب المغاربه» به دیوار براق (نزد یهودیان: دیوار ندبه) می‌رسد.

 

از زمان طرح این پروژه، جنجال زیادی در میان فلسطینی‌ها به راه افتاده است، طرحی که با هدف یهودی‌سازی مسجدالاقصی صورت می‌گیرد.

چند روز پیش نیز استاندار قدس گفت که رژیم اسرائیل به ۳۰ خانوده در محله «البیضون» در روستای «سلوان» (چسبیده به مسجدالاقصی) گفته‌اند که باید در عرض دو ماه خانه‌های خود را تخلیه کنند، چون قرار است کار ساخت تله‌کابین شروع شود.

به گفته منابع فلسطینی، رژیم اسرائیل قصد دارد حدود هشت هزار و ۷۲۵ متر مربع از اراضی فلسطینی‌ها را برای این پروژه مصادره کند.

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1604251

مهمترین اخبار ایران و جهان: