نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 16:24

انگیزه فنلاند از الحاق به ناتو، قد علم کردن مقابل روسیه بود

تحلیلگر چینی می‌گوید که انگیزه فنلاند از الحاق به ناتو، تضمین امنیت خودش نبود بلکه می‌خواست با اینکار مخالفتش با روسیه را نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، لانگ جینگ، نایب رئیس مرکز مطالعات اروپایی در اندیشکده مطالعات بین‌المللی شانگهای بر این باور است که الحاق فنلاند به ناتو با انگیزه تضمین امنیت هلسینکی انجام نشد بلکه فنلاند با این اقدام نمادین می‌خواست مخالفت خود با روسیه را به نمایش بگذارد.

جینگ گفت که این اقدام هلسینکی در روسیه نگرانی‌هایی درباره حضور نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای مسکو ایجاد کرده و به آتش جنگ دامن می‌زند.

وی افزود: معتقدم که الحاق فنلاند به ناتو منافع ملی روسیه را به جدی‌ترین شکل تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. می‌دانیم که فنلاند از همسایگان بسیار مهم روسیه است. مرز زمینی بین دو کشور حدود یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر طول دارد. شاید روسیه اقدامات تلافی‌جویانه اتخاذ کند.

تحلیگر نظامی چینی همچنین درباره دلایل تصمیم فنلاند گفت: فکر می‌کنم که دلیل پیوستن فنلاند به ناتو این نبود که از ناتو مصونیت یا ضمانت تامین ادوات جنگی و نظامی بگیرد. بلکه، الحاق این کشور به ناتو بیشتر ماهیتی نمادین داشت به ویژه با این هدف که به طور علنی تغییر موضع هلسینکی در قبال ساختارهای امنیتی منطقه‌ای را نشان داده و به وضوح رویکرد تقابلی‌اش علیه مسکو را اعلام کند.

وی تصریح کرد: می‌دانیم که فنلاند پیش از جنگ اوکراین، ترجیح می‌داد که از ناتو دور بماند اما سیاست بی‌طرفی و عدم همسویی هلسینکی با این ائتلاف، با سیاست‌های سایر کشورهای بی‌طرف همچون اتریش و سوئیس فرق داشت.

این تحلیلگر چینی تاکید کرد که اتریش و سوئیس برای حصول اطمینان از امنیت‌شان به موضع بی‌طرفی تکیه داشتند اما «درباره فنلاند باید گفت که این کشور پیش‌تر به ناتو ملحق نشد اما در عین حال، همواره در حال تقویت توانمندی‌های نظامی‌اش بود. به طوری که می‌توانیم بگوییم فنلاند کشوری با قوای نظامی بود و به طور همزمان در حوزه‌های مختلف با ناتو همکاری نزدیک داشت.

به گفته وی، بنابراین هلسینکی همچنان مطابق الگوی قدیمی، به همکاری نزدیک با ناتو ادامه خواهد داد؛ الگویی که پیش از این، آنها را قادر ساخته بود تا برای اطمینان از امنیت خود، نیروهای مسلحش را تقویت کند. به باور لانگ، چین همواره حامی موضعی بوده که در آن تشدید تنش غیرقابل پذیرش است.وی درباره این موضوع توضیح داد: با پیوستن فنلاند به ناتو می‌بینیم که جنگ تشدید شده است. درباره تحولات آتی هم باید گفت که شرایط امنیت اروپا به دوران جنگ سرد و حتی وخیم‌تر از آن بازگشته است.

سوئد و فنلاند در ماه مه ۲۰۲۲ درخواست رسمی خود را برای پیوستن به ناتو مطرح کردند اما ترکیه فرآیند الحاق را سد کرد و از دو کشور مذکور خواست تا گروه‌های کُرد را نهاد تروریستی اعلام و برخی اشخاصی که آنکارا آنها را به تروریسم یا دخالت در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه متهم کرده را به این کشور مسترد کند.

ترکیه، فنلاند و سوئد با هدف حل و فصل مسائل و موانع، پیش از اجلاس ناتو در سال ۲۰۲۲، تفاهم‌نامه‌ای را شامل اقدامات مدنظر آنکارا به امضا رساندند. پارلمان ترکیه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) الحاق فنلاند را تایید کرد و این کشور چهارم آوریل (۱۵ فروردین) رسماً به عضویت این ائتلاف درآمد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1141351

مهمترین اخبار ایران و جهان: