نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 15:24

افزایش حجم مبادلات تجاری قزاقستان و آمریکا

نخست وزیر قزاقستان و سفیر ایالات متحده در این کشور در نشستی اعلام کردند حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته به سطح ۳.۱ میلیارد دلار افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «علیخان اسماعیل‌اف» نخست وزیر قزاقستان و «دنیل روزنبلوم» سفیر ایالات متحده در این کشور دیدار کردند.

در این دیدار، اسماعیل‌اف اشاره کرد که گردش تجاری بین قزاقستان و ایالات متحده در سال گذشته تقریباً ۴۰ درصد افزایش یافته و به ۳.۱ میلیارد دلار رسید. در عین حال، قزاقستان پتانسیل قابل توجهی برای افزایش بیشتر حجم تجارت می‌بیند و آماده است تا صادرات ۹۰ قلم کالایی را به میزان ۸۰۰ میلیون دلار افزایش دهد.

وی تصریح کرد: ایالات متحده یکی از پیشتازان سرمایه گذاری مستقیم در قزاقستان است. بنابراین، سال گذشته جریان سرمایه گذاری آمریکا تقریباً 2 برابر شد و از ۵.۱ میلیارد دلار فراتر رفت که با رکوردهای قبل از همه گیری مطابقت دارد. قزاقستان آمریکا را یک شریک استراتژیک در قالب دوجانبه و چندجانبه می‌داند. امروزه بیش از ۹۰۰ سرمایه گذاری مشترک با موفقیت در قزاقستان فعالیت می‌کنند.

روزنبلوم گفت: ما می‌خواهیم عملکرد سرمایه گذاری را تقویت کنیم و تجارت دوجانبه را افزایش دهیم. شرکت‌های آمریکایی علاقه مند به گسترش فعالیت‌های خود در قزاقستان در زمینه‌های مختلف هستند. این امر در مورد مجتمع‌های معدنی و متالورژی، کشاورزی، مراقبت‌های بهداشتی، اطلاعات و ارتباطات و فناوری‌های سبز و همچنین حمل و نقل اعمال می‌شود.

وی افزود که حدود ۲۰ شرکت آمریکایی که طیف وسیعی از بخش‌ها را نمایندگی می‌کنند، در حال برنامه ریزی برای تشکیل یک ماموریت تجاری و بازدید از قزاقستان در تابستان امسال هستند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1176051

مهمترین اخبار ایران و جهان: