نیوز سیتی!
04 دی 1402 - 18:09

دیپلمات روس: ناآرامی‌های صربستان شبیه کودتا در اوکراین است

سفیر روسیه در دیدار با رئیس جمهور صربستان گفت که اطلاعات دولت بلگراد نشان می‌دهد که کشورهای خارجی در ناآرامی‌ها و آشوب‌های اخیر در این کشور نقش دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الکساندر بوتسان-خارچنکو» سفیر فدراسیون روسیه در بلگراد امروز (دوشنبه) با «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان دیدار و درباره ناآرامی‌های این کشور گفتگو کرد.

شب گذشته، هزاران نفر در بلگراد پایتخت صربستان در اعتراض به نتیجه انتخابات اخیر این کشور به خیابان‌ها آمدند و خواستار ابطال نتایج انتخابات پارلمانی و محلی شدند. رویترز می‌گوید ناظران بین‌المللی این انتخابات را ناعادلانه خوانده‌اند. رئیس‌جمهور صربستان این ادعاها را رد کرده و انتخابات را منصفانه خوانده است. 

بوتسان-خارچنکو بعد از این دیدار، در گفتگو با شبکه «روسیا۲۴» گفت که رئیس جمهور صربستان اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد دولت‌های خارجی در ناآرامی‌ها و آشوب‌های اخیر در این کشور نقش دارند.

وی با بیان اینکه اغتشاشات اخیر در صربستان به روش و سازماندهی مشابه با اتفاقات سال ۱۴-۲۰۱۳ در اوکراین موسوم به «کودتای میدان» رخ می‌دهند، توضیح داد: «معارضین شروع به تظاهرات کردند که از خارج تشویق و حمایت شده است».

بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات صرستان، حزب حاکم «ترقی خواه» (SNS) با ۴۶.۷۲ درصد آراء پیروز انتخابات پارلمانی زودهنگام در صربستان شده که هفته قبل برگزار شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سفیر روسیه در ادامه تشریح کرد: «غرب تلاش می‌کند که نیروهای معارض را در این کشور به قدرت برساند ولی با اقدامات متقابل، هیچ کودتای میدان یا طرحی موفق نخواهد شد».

در پی این ناآرامی‌ها، رسانه‌های محلی به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری صربستان خبر دادند که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه صربستان قرار است امروز دوشنبه به صورت جداگانه با سفیر روسیه در این کشور الکساندر بوتسان-خارچنکو دیدارهایی داشته باشند. 

بوتسان-خارچنکو درباره دلیل پشت پرده شروع این ناآرامی‌ها اظهار داشت: «تمام این نارضایتی‌ها و تلاش‌ها برای متزلزل کردن قدرت ووچیچ [رئیس جمهور صربستان]، در وهله اول به دلیل مخالفت قاطع او با تحریم‌های ضد روسی است».

در تجمعات روز یکشنبه در بلگراد، پلیس برای متفرق کردن معترضان و ممانعت از ورود آن‌ها به ساختمان کمیسیون انتخابات از اسپری فلفل و گاز اشک‌آور استفاده کرد؛ با این حال برخی معترضان از دیوار ساختمان بالا رفتند و شیشه‌های این نهاد را شکستند.

طبق این گزارش، وی گفت که در دیدار امروز با ووچیچ نه تنها درباره اعتراضات مخالفان در بلگراد گفتگو داشته بلکه همکاری‌ها بین روسیه و صربستان نیز مورد بحث قرار گرفتند.

صربستان به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا است اما با روسیه نیز روابط حسنه‌ای دارد و تابحال، ووچیچ در مقابل فشارهای غرب برای اعمال تحریم علیه مسکو مقاومت کرده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1615777

مهمترین اخبار ایران و جهان: