نیوز سیتی!
01 آذر 1402 - 15:43

برگزاری هفتمین نشست مشترک مشورتی ایران و فیلیپین بعد از ۷ سال

هفتمین نشست مشترک مشورت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و فیلیپین به ریاست معاونان وزرای خارجه ۲ کشور روز سه‌شنبه و پس از هفت سال در مانیل برگزار شد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، هفتمین نشست مشترک مشورت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فیلیپین پس از هفت سال، روز سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ در مانیل پایتخت فیلیپین با حضور هیأت‌های دو کشور به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و خانم ترزا لازارو، معاون وزارت خارجه فلیپین در امور دوجانبه و آسه‌آن برگزار شد. 

سفر باقری به فیلیپین نخستین سفر معاون سیاسی وزارت خارجه به کشورهای عضو آ.سه‌.آن است.

در این نشست نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط فیلیپین از جمله وزارت کشاورزی، وزارت علم و فناوری و وزارت گردشگری نیز حضور داشتند.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست ضمن اشاره به شصتمین سالگرد برقراری روابط دو کشور، پیشینه روابط ایران و فیلیپین را همراه با تعاملات مثبت دوجانبه و همکاری‌های بین‌المللی خواند و افزود: دو کشور اشتراکات زیادی در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و علمی دارند که به نوبه خود می‌تواند بسترساز همکاری‌های دوجانبه گسترده‌ای بین دو کشور شود. در جهان در حال تغییر کنونی دو کشور با تهدیدات مشترکی روبرو هستند و وضعیت کنونی بین‌المللی هم به ما الزام می‌کند که فرصت‌های تعامل و همکاری را از دست ندهیم. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، ادعای این رژیم مبنی بر داشتن حق دفاع از خود را مغایر با اصول حقوق و روابط بین‌الملل خواند و تصریح کرد: اقدام رژیم صهیونیستی در غزه چیزی جز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت نیست.

باقری حضور بیگانگان در منطقه غرب و شرق آسیا را مایه گسترش ناامنی و حل مسائل منطقه‌ای از طریق تعامل کشورهای منطقه را تنها راه حل پایدار برای صلح و ثبات برشمرد.

ترزا لازارو معاون امور دوجانبه و آ.سه‌.آن وزارت امور خارجه فیلیپین ضمن ابراز خرسندی از برگزاری دور جدید نشست مشورت‌های سیاسی ایران و فلیپین، ابراز امیدواری کرد که نتایج این نشست تبدیل به نقشه راه گسترش روابط دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی شود. 

معاون امور دوجانبه و آ.سه‌.آن وزارت امور خارجه فیلیپین برای احیای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بعد از گذشت ۲۰ سال ابراز امیدواری کرد و خواستار تداوم ارتباط دو کشور در این خصوص شد. 

خانم لازارو با ابراز امیدواری نسبت به توقف هر چه سریع‌تر درگیری‌ها در غزه، عنوان کرد که در فیلیپین بیشتر روایت سمت رژیم صهیونیستی از این درگیری‌ها شنیده می‌شود و شنیدن روایت سمت فلسطینی‌ها در این نشست را فرصتی ارزنده برای طرف فیلیپینی خواند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1581277

مهمترین اخبار ایران و جهان: