نیوز سیتی!
28 اردیبهشت 1402 - 22:59

آثار فلزکاری محوطه تاریخی بازگیر مینودشت در گرگان به نمایش درآمد

گرگان- نمایشگاه شاهکارهای هنر فلزکاری محوطه تاریخی بازگیر مینودشت به‌ مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌ فرهنگی در موزه باستان‌ شناسی گرگان افتتاح شد.

به‌گزارش خبرنگار مهر عصر پنجشنبه و با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی گلستان و جمعی از مسئولان اجرایی و استان گلستان نمایشگاه شاهکارهای هنر فلزکاری محوطه تاریخی بازگیر مینودشت در موزه مردم شناسی گرگان افتتاح شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در حاشیه آئین افتتاح این نمایشگاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این نمایشگاه ۵۳ قلم از اشیا فلزی تپه بازگیر مینودشت در قالب کاربری‌های مختلف از جمله ظروف، ابزارآلات، جنگ‌افزارها و اشیا آئینی در معرض نمایش قرار گرفته که برخی از آن‌ها دارای تزئینات و نقش و نگار انسانی و حیوانی هستند.

جواد ساوری افزود: با توجه به نمونه‌های مشابه این آثار در دیگر محوطه‌های ایران و خاورمیانه به نظر می‌رسد این مجموعه به حدود سه هزار و ۸۰۰ تا چهار هزار سال پیش که در باستان‌شناسی به آن دوره مفرغ می‌گویند، تعلق دارد.

وی ادامه داد: نمونه‌های مشابه با مجموعه فلزی بازگیر که اکثراً از فلز مس هستند را در تورنگ تپه، نرگس تپه و شاه تپه گرگان و محوطه‌های باستانی دیگری در ایران همچون شوش و شهداد و در محوطه‌های باستانی چهار هزار سال پیش در آسیای مرکزی مشاهده شده است.

گفتنی است، علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از امروز (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) به مدت یک ماه به موزه باستان‌شناسی گرگان واقع در خیابان شهدا، چهارراه امامزاده عبدالله شهر گرگان مراجعه کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1221733

مهمترین اخبار ایران و جهان: