نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 18:03

روسیه ازهمه ابزارها در عادی‌سازی روابط ایروان-باکو استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز خبر داد: مسکو از همه ابزارها برای عادی‌سازی روابط میان ایروان- باکو استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ترند نیوز، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه در نشست هفتگی خود در خصوص عادی سازی روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: مسکو هم اکنون در حال بررسی وضعیت جاری (در مرزهای میان ایروان و باکو) در چارچوب وظایف میانجیگری خود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این باره ادامه داد: ما از همه ابزارها برای آرام کردن اوضاع هم در میدان و هم از نظر سیاسی استفاده می کنیم. مذاکرات در همه سطوح در حال انجام است. جلسات وزرای خارجه روسیه، (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان در مسکو برگزار شده است. این تماس ها در همه سطوح ادامه دارد.

تنش های اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان برسر گذرگاه «لاچین» بوده است. گذرگاه لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره باغ کوهستانی متصل می کند.

در ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی، گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را فعال محیط زیست می خواندند، گذرگاه لاچین را که نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده اند، مسدود کردند.

باکو مدعی شد که هدف مسدود کردن هیچ جاده ای نبوده و خودروها می توانند آزادانه در هر دو جهت حرکت کنند، اما ایروان آن را اقدامی تحریک آمیز از سوی باکو با هدف ایجاد یک فاجعه انسانی در منطقه ارمنی نشین قره باغ عنوان کرد.

در پی ادامه دار شدن این اختلافات، ارمنستان چندی پیش به دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند شکایت کرد و این دیوان نیز به نفع ایروان رأی داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1236077

مهمترین اخبار ایران و جهان: