نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 10:29

اجرای طرح اوقات فراغت «مسجد، کانون نشاط»/۱۵۰ کانون مجری طرح شدند

ارومیه - مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری استان آذربایجان غربی از اجرای طرح اوقات فراغت تحت عنوان «مسجد، کانون نشاط» از تیرماه در استان خبر داد.

محسن رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح برنامه‌های اوقات فراغت اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مسجدی تحت شعاع قرار گرفت اما با اتمام بحث این بیماری، برنامه ریزی تابستانی و اجرای طرح‌های تحت عنوان غنی سازی اوقات فراغت یکی از دغدغه‌های بسیار مهم برای رشد و بالندگی نوجوانان و جوانان است و اهمیت ویژه ای دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال برنامه ریزی طرح اوقات فراغت «مسجد، کانون نشاط» را از اسفندماه سال ۱۴۰۱ شروع کردیم، افزود: احصا و سطح بندی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اولین گام در این راستا بود و از بین هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی و هنری که در مساجد استان فعال هستند به سه سطح یک، دو و سه سطح بندی انجام گرفته است و ویژگی اصلی انتخاب کانون‌ها در این سطوح فعالیت و حضور میدانی بوده است.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد آذربایجان غربی افزود: رقم خوردن نهضت بازگشت به مسجد توسط خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان، کاهش آسیب‌های اجتماعی، مهارت افزایی، احساس ارزشمند بودن، توجه به ارزش‌های معنوی، غنی سازی اوقات فراغت و احیا و رونق دادن به مساجد از جمله مهمترین اهداف این طرح است.

رضایی با بیان اینکه طرح «مسجد کانون نشاط» از ۱۱ تیر لغایت ۱۰ شهریور در ۸ هفته برگزار خواهند شد، گفت: ۱۵۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان‌غربی مجری طرح اوقات فراغت «مسجد، کانون نشاط» هستند و تمام فعالیت‌های توسط بازرسان ستاد استانی کنترل خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال پیش بینی می‌شود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از رده سنی ۱۰ تا ۱۷ سال از برنامه‌های این طرح در استان بهره مند شوند، گفت: پیش بینی می‌شود هر کانون بیش از ۵۰ نفر از کودکان و نوجوانان رده سنی ۱۰ تا ۱۷ سال را جذب کند.

ارائه بسته‌های خدمت جهت حمایت از مدیران کانون‌های مجری طرح اوقات فراغت

وی ارائه بسته خدمت جهت حمایت از مدیران کانون مجری طرح اوقات فراغت را از دیگر اقدامات کانون فرهنگی و هنری مساجد استان عنوان کرد و گفت: هماهنگی با باشگاه‌های ورزشی، سینما، تخفیف ۲۰ درصدی خانه جوان ارومیه برای بچه‌های مسجدی، هماهنگی با اردوگاه‌های امام علی و نور در هفته دو روز برای خواهران و برادران و هماهنگی با کارشناس فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزی را از دیگر اقدامات کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در طرح اوقات فراغت «مسجد، کانون نشاط» مطرح کرد.

رضایی در ادامه با اشاره به بسته‌های خدمتی که ارائه می‌شود، گفت: خدمات فرهنگی و اجتماعی شامل کارگاه‌های آموزشی، مشاوره، اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی، روابط دختر و پسر و حجاب، خدمات علمی و معرفتی شامل مسابقات کتاب خوانی، برگزاری جلسات معرفتی، خدمات قرآنی شامل برگزاری محافل قرآنی، کلاس‌های تفسیری و نهج البلاغه، بسته‌های خدمات هنری شامل سینما، تئاتر، اجرای گروه‌های سرود، خدمات تفریحی شامل استخر، اردو، باشگاه‌های ورزشی، بازی‌های تاما، برگزاری اردوهای پیشرفتی و بازدید از کارخانه‌ها جهت آشنایی بچه‌های مسجدی با فضای کسب و کار از جمله خدمات این طرح است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی با بیان اینکه برنامه‌های اوقات فراغت گروه سنی این طرح برای ۱۰ تا ۱۷ سال برنامه ریزی شده، گفت: برنامه‌های اوقات فراغت اگر به خوبی مدیریت شود، نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت و وجود برنامه‌های فرهنگی و هنری در مساجد عاملی، مناسب برای جذب جوانان و نوجوانان به مساجد است.

رضایی با اشاره به اینکه تا به امروز در بحث ثبت اعضا و فعالیت‌های اوقات فراغت در رتبه دوم کشوری هستیم، ادامه داد: در این برنامه‌ها باید تلاش کنیم جوان یا نوجوانی که بعد از سپری شدن فصل تابستان و اوقات فراغت وارد جامعه، مدرسه و محیط خانواده می‌شود تأثیرگذار باشد و مدرسه بهترین مکان برای پیوند نوجوانان با مسجد است.

وی اظهار کرد: در عید غدیر نیز ۵ هزار پرس غذا توسط کانون‌های مساجد آذربایجان غربی تهیه و توزیع می‌شود و سفره اطعام غدیر نیز در یکی از خیابان‌های ارومیه برپا می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1309877

مهمترین اخبار ایران و جهان: