نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 11:22

برگزاری مسابقات فرهنگی خانوادگی در مدارس/ سرود خانوادگی و مسابقه احکام همراه والدین

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری مسابقات فرهنگی با همکاری خانواده‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری ، اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست تخصصی هفته تربیت اسلامی با موضوع «خانواده و تربیت» که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: خانواده یکی از ارکان تربیتی است که در جهت برجسته سازی آن تلاش کردیم.

وی ادامه داد: نقش خانواده در برنامه‌های تربیتی و فرهنگی کمرنگ بوده است و ما تلاش کردیم که این فضا را برای حضور خانواده‌ها مهیا کنیم.

باقرزاده اضافه کرد: بر این اساس برنامه‌هایی را برای حضور خانواده‌ها در فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی هماهنگ کردیم که این فعالیت‌ها با مشارکت انجمن اولیا و مربیان  است.

وی به نمونه‌ای از این برنامه‌ها اشاره کرد و افزود: برای اولین بار مسابقات احکام با همراهی اولیای دانش‌آموزان برگزار شد و بچه‌ها به همراه والدین در این مسابقات شرکت کردند بود. همچنین برای اولین بار سرودهای خانوادگی طراحی شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جشن‌های تکلیف نیز با محور خانواده برگزار شد، گفت: در ابتدا جشن تکلیف در منزل برگزار می‌شد که دانش‌‌آموزان عکس گرفته و ارسال می‌کردند یعنی اول جشن تکلیف در خانواده آغاز شد و بعد تبدیل به مدرسه، منطقه و کشوری شد.

علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و هفته تربیت اسلامی، اظهار کرد: این جلسه نقطه عطفی در این روزهاست که موضوع تربیت و خانواده را مورد توجه قرار دادیم.

وی با اشاره به اهمیت خانواده در موضوع تربیت، افزود: خانواده ساختار اصلی جامعه و بسترساز حضور فرزندان در نهادهای اجتماعی است؛ آموزش‌ها و تربیت خانواده محور موجب کمرنگ شدن آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود. 

شکوه گودرزی دبیر فیزیک و مادر دانش‌‌آموز در این نشست، اظهار کرد: آزمایشگاه‌های بسیاری از مدارس بسیار ضعیف است و از روند پژوهشی و آزمایشی عقب هستند و باید به آنها توجه شود.

وی با اشاره به اینکه شهدا مصداق یک انسان چند ساحتی هستند، افزود: چرا در کتاب درسی وصیت نامه شهدا را درج نمی‌کنیم؛ همچنین لازم است کیفیت بخشی به اردوهای راهیان نور صورت گیرد.

این دبیر فیزیک خواستار تجهیز مراکز مشاوره خانواده و اصلاح محتوای کتب درسی شد. 

صالحی پدر دانش‌‌آموز نیز گفت: برخی مدارس، نمازخانه ندارند یا نمازخانه مدارس خیلی کوچک است همچنین با آمدن گوشی هوشمند شاهد تهاجم فرهنگی هستیم؛ فضای مجازی، بچه‌های ما را دچار چالش کرده است پس این گوشی‌ها باید جمع شده یا هدایت شود.

وی همچنین از وزیر آموزش و پرورش خواست که با تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف امکان استفاده از اردوگاه‌ها و زمین چمن دستگاه‌های مختلف فراهم شود. 

لادن تیموری مادر دانش‌‌آموزی نیز نسیت به فروش مواد دخانی در مغازه‌ها به کودکان زیر ۱۸ سال گلایه کرد و خواستار پیگیری این موضوع شد همچنین درخواست کرد شرایطی فراهم شود که انگیزه معلمان برای تعلیم و تربیت دانش‌‌آموزان افزایش یابد. 

وی همچنین درخواست کرد که برای حل مشکل سرویس مدارس، این اختیار به انجمن اولیا و مربیان داده شود.

حجت الاسلام احمد اسلامی از دیگر اولیای دانش‌آموزان گفت: مدرسه اصلی ترین رکن تربیت است و فلسفه تشکیل انجمن اولیا و مربیان در همین راستا بوده است. 

وی درخواست کرد که بر گزینش معلمان و عملکرد دانش‌‌آموزان نظارت بیشتری شود. 

سعید علی آبادی از دیگر والدین دانش‌‌آموزان که رئیس انجمن اولیا و مربیان است، گفت: ما در مدرسه خودمان گروه‌های کلاسی را تشکیل دادیم و همه اولیا فعالیت‌های ما را می‌بینند. 

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش درگیر نمره شدیم و باید با روش‌های دیگر کیفیت آموزشی را بالا ببریم، افزود: آموزش و پرورش برای بچه‌هاست و می‌توان خیلی از موارد را با آنها در میان گذاشت مثلاً یک مسابقه انشا گذاشته شود و عنوان آن هم این باشد که مشکل اساسی کشور ما چیست و راه حل آن چیست. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1063277

مهمترین اخبار ایران و جهان: