نیوز سیتی!
02 فروردین 1402 - 09:06

سفری رویایی به دهکده های کوهستانی/ اینجا رنگ ها غوغا می کنند

علی آبادکتول- چشم اندازهای بدیع همراه با صدای دلنشین آب رودخانه و پرندگان و بافت زیبای روستایی، بخشی از جذابیت های دهکده های کوهستانی علی آبادکتول است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: طبیعت شگفت انگیز و آب وهوای بی نظیر و چشم اندازهای منحصربه فرد با نام روستاهای ییلاقی علی آبادکتول عجین شده و سفر به این مناطق احساس آرامش و زندگی را در شما زنده خواهد کرد.

روستاهای ییلاقی گلستان در هر فصل زیبایی خاص خود را داشته و یکی از بهترین مقاصد برای مسافرت و گشت و گذار است.

علی آبادکتول در فاصله ۴۰ کیلومتری از مرکز گلستان واقع شده و دارای سه منطقه گردشگریِ دهنه زرین گل، دهنه محمدآباد و کبودوال است که سالانه شمار زیادی از آن بازدید می کنند.

هم اکنون این مناطق جنگلی و ییلاقی رخت نو بر تن کرده و آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

ده ها دهکده ییلاقی در دو دهنه جنگلی محمدآباد و زرین گل وجود داشته که در زیر به معرفی مشتی از خروار می پردازیم.

ماهیان

روستای ماهیان (محلی‌ها این روستا را مایان می‌خوانند) از توابع شهر فاضل آباد در ۵۰ کیلومتری شرق گرگان و در جنوب منطقه محمد آبادکتول واقع شده است.

شغل مردم این روستا هم مانند دیگر روستاهای منطقه کتول دامداری و دامپروری و کشاورزی است.

سفری رویایی به دهکده های کوهستانی/ اینجا رنگ ها غوغا می کنند

رودی پرآب و خروشان، جاده ای زیبا و مردمی خونگرم از ویژگی های این روستا است و یک بار سفر به آن، شما را مهمان همیشگی آن خواهد کرد.

روستاهای ییلاقی علی آباد هر کدام به تنهایی بسته گردشگری خاص هستندابتدای روستا مدفن دو تن از امام زادگان بنام سید رضی و سید یحیی (ع) است. از امامزاده تا روستا فاصله چندانی نیست؛ در ورودی روستا در سمت چپ گورستان قدیمی واقع شده است و بر اساس سنگ نوشته‌ها و آثار باستانی یافت شده در آن، قدمت گورستان به سه هزار سال قبل باز می‌گردد و تاکنون دو اسکلت از عصر آهن در آن کشف شده است.

یکی دیگر از اماکن دیدنی ماهیان کتول حمام بسیار قدیمی است که در دل زمین ودر شرق روستا قرار دارد.

مسیر این روستا آسفالت بوده و تابلوی راهنما هم دارد.

خاک پیرزن

خاک پیرزن یکی از روستاهای ییلاقی علی آبادکتول بوده و در فاصله ۲۴ کیلومتری این شهر قرار دارد.

قدمت این روستای سرسبز و کوهستانی به ۵۰۰ سال پیش باز می گردد. طبق گفته مردم محلی، زمین های روستا متعلق به خانم مسنی بوده که زمین ها را به سایر افراد واگذار کرده و علت نامگذاری روستا هم به همین دلیل بوده است.

سفری رویایی به دهکده های کوهستانی/ اینجا رنگ ها غوغا می کنند

پیشه اکثر مردم این روستا کشاورزی، دامپروری و پرورش زنبور عسل بوده و آنها از این طریق زندگی خود را می گذرانند.

روستای ییلاقی و دیدنی خاک پیرزن که در دهنه زرین گل واقع شده، به دلیل برخورداری از طبیعتی بکر و آب و هوای خنک و مطلوب همه ساله پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان زیادی است.

نرسو

روستای ییلاقی نرسو در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهرستان علی آبادکتول در دهنه محمدآبادکتول قرار دارد.

آب شرب آن از چشمه سارها تأمین می‌شود و محصولاتش غلات و حبوبات و لبنیات و شغل اصلی اهالی، کشاورزی و گله داری و صنعت دستی زنان کرباس بافی و دستمال بافی است.

قدمت روستا بسیار زیاد بوده و آثار به جای مانده از قدیم مانند قبرستان‌های متعدد و سنگ قبرهای موجود آن و بالاخص وجود درخت چناری با سن بیش از ۵۰۰ سال دلیل بر این مدعا است.

زیارتگاهی در قسمت جنوبی روستا وجود دارد بنام «بی بی گا خاتون» که از قدیم مردم به زیارت ایشان رفتند و نذر و نیازهای خود را ارائه می‌دادند.

صنایع دستی مانند بغ بند (چادر شب) شال کمر، دستمال، جوراب و پارچه‌های بسیار زیبا از هنرهای دستی زنان روستا است.

سفری رویایی به دهکده های کوهستانی/ اینجا رنگ ها غوغا می کنند

شیرین آباد

روستای شیرین آباد در دهنه جنگلی و زیبای زرین گل قرار گرفته و از نظر موقعیت مکانی خود در جنوب به واسطه جاده جنگلی ابر به شاهرود می پیوندد.

ساکنان این روستا اغلب به فعالیت هایی مثل دامپروری و کشاورزی پرداخته و شمار کثیری از ساکنان آن به زبان ترکی صحبت می کنند و مردمی خونگرم و صمیمی هستند.

در سال های اخیر این روستا به کانون گردشگری استان تبدیل شده و هر ساله مسافران زیادی را در خود جای داده است.

به دلیل همجواری با جنگل ابر، گونه های کمیاب جانوری مانند خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، گراز، روباه، خرگوش، بز، شوکا و مار همچنین پرندگانی از جمله کبک، کبوترهای جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول در طبیعت بکر آن زندگی می کنند.

شیرین آباد مسیر دسترسی آسفالته داشته و به دلیل آنکه اهالی در طول سال آنجا ساکن هستند، آمد و شد به آن آسان است و ایستگاه تاکسی هم دارد.

ا فراتخته

روستای جنگلی افراتخته که در جنوب شرقی شهرستان علی آبادکتول و در دهنه زرین گل واقع شده از دیگر مناطقی با جاذبه‌های طبیعی و توریستی است که با ایجاد امکانات مناسب مشتاقان زیادی را به خود جلب می کند.

افراتخته در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد.

سفری رویایی به دهکده های کوهستانی/ اینجا رنگ ها غوغا می کنند

این روستا و جنگل‌های اطراف آنکه از دیدنی‌ترین و بکرترین جاذبه‌های گردشگری استان گلستان هستند در میان کوه‌هایی پوشیده از درختان سرسبز و مه‌های غلیظ گاه و بی‌گاه احاطه شده است.

در اطراف افراتخته منطقه شکار ممنوع قرار دارد که گونه‌های جانوری منحصر به فردی در آن زندگی می‌کنند.

اندوختگاه‌های سرخدار افراتخته از رویشگاه‌های سرخدار جنگل‌های شمال ایران است که در آن درختانی با قدمت بسیار بالا به طور انبوه و گاهی هم به شکل توده‌های خالص روییده‌اند. سن برخی از این درختان به بیش از هزار سال می‌رسد.

این روستای کوهستانی همچنین پر از چشمه‌های آب معدنی است که در اطراف آن قرار گرفته که ارتفاع ریزش آن‌ها بین ۳۰۰ تا دو هزار ۵۰۰ متر است.

افراتخته به جز کوه و جنگل، یک رودخانه دارد که در جنوب روستا واقع شده و سبب رونق کشاورزی در آن شده است.

در سفر به روستای افراتخته می‌توان چاه سنگی و باستانی «پیرآلا» در دو کیلومتری روستا و گورستان «گبری» و حمام قدیمی روستا معروف به «کهنه حمام» را دید که همگی بیانگر قدمت زیاد این روستا است.

سفری رویایی به دهکده های کوهستانی/ اینجا رنگ ها غوغا می کنند

سیاه رودبار

روستای سیاه رودبار در ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی توابع علی آباد کتول و در بخش مرکزی دهستان زرین گل، قرار دارد. علت نام گذاری این روستا روخانه‌ای است که در این روستا جریان داشته و از درون جنگل منشا می گیرد و به دلیل وجود نوع خاصی از جلبک در سطح رودخانه، گویی که آب آن سبز تیره است.

پیشه مردم این روستا کشاورزی و دامداری و پرورش زنبور عسل بوده و زنان هم به بافتن حوله و پارچه‌های ابریشمی مشغول هستند.

یکی از جاذبه‌های قدیمی که در این روستا قرار دارد که تقریباً مربوط به هزار و ۳۰۰ سال پیش است، «سرقلعه» نام دارد که به انگور باغ هم مشهور است. در این روستا همچنین آبشارهای متعددی وجود دارد که فصلی هستند. این آبشارها در بهار و تا خرداد ماه فعال هستند.

مسیر دسترسی زیبا و پیچ در پیچ و دالان هایی از درختان، از زیبایی این روستای هدف گردشگری گلستان است که واحدهای بودمگردی هم در آن ایجاد شده و صنایع دستی آن ثبت ملی هم شده است.

لذت جنگل‌نوردی در این روستا و دیدن درختان بلوط، انجیلی و افرا را در سفر به این دهکده هم از دست ندهید زیرا با درختان سرخدار چند میلیون ساله برخورد خواهید کرد که در تمام طول سال سبز هستند و نمونه آن در جهان اندک است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1103833

مهمترین اخبار ایران و جهان: