نیوز سیتی!
14 فروردین 1402 - 12:52

دولت تصمیمات اقتصادی را به نفع تولید تغییر دهد/ خام‌فروشی جلوی «رشد تولید» را می‌گیرد

یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت باید تصمیمات اقتصادی را به نفع تولید تغییر دهد، گفت: خام‌فروشی جلوی «رشد تولید» را می‌گیرد؛ مواد اولیه‌ای که امروز به‌صورت خام صادر می‌شود، باید به کالاهای دارای ارزش‌افزوده تبدیل شود.

امیر دولت‌آبادی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان درباره اهمیت توجه به شعار سال مبنی بر «رشد تولید و مهار تورم» اظهار کرد: تورم و مشکلات اقتصادی در سالیان اخیر و با بی‌تدبیری‌های دولت گذشته گریبان جامعه را گرفته و به‌ویژه مسائل حوزه اشتغال زیاد شده است.

وی با تأکید بر اینکه نظام سرمایه‌داری کهنه و غیرتولیدی در گذشته بر بخش‌هایی از اقتصاد ایران حاکم شد و متأسفانه تیم اقتصادی دولت سابق نیز آن را تقویت کرد، گفت: این نوع نگاه به اقتصاد، بر اساس صرفاً بهره‌برداری از درآمد نفت و پتروشیمی است و برای خود وظیفه‌ای جز این دو قائل نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: دولت باید دخالت در اقتصاد را تنها به نفع تولید انجام دهد؛ ولی امروز شاهد هستیم که منابع اولیه تولید به‌صورت خام از کشورمان صادر می‌شود.

پول نفت باید در تولید خرج شود

دولت‌آبادی با اشاره به اینکه پول نفت باید در تولید خرج شود؛ ولی امروز صرف هزینه‌های جاری و موارد دیگری می‌شود که آورده آن برای کشور بسیار کم است، اضافه کرد: منابع پولی ناشی از فروش نفت نباید در مصارف غیرتولیدی هزینه شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها درباره فروش نفت و مواد پتروشیمی قوانینی را وضع کرده‌اند که منابع حاصل از آن، صرفاً وارد تولید آن کشور می‌شود؛ حتی دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) هم تعرفه واردات مخل تولید را افزایش داد و به نفع تولید فضاسازی کرد؛ ولی ما همواره در سالیان اخیر عکس این راه مهم حرکت کرده‌ایم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه همه کشورهای سرمایه‌داری این کار را می‌کنند که عواید حاصل از صادرات کالاهایشان را دوباره وارد تولید می‌سازند، افزود: دولت موظف است ببیند و بشنود که قانون اساسی چه می‌گوید و بر پایه آن عمل کند. متأسفانه دولت‌ها در این سال‌ها عکس تذکرات قانون اساسی در حوزه اقتصادی رفتار کرده‌اند و این امر به تورم افسارگسیخته دامن زده است.

دولت‌آبادی تأکید کرد: اصل سوم قانون اساسی بر ستم‌ستیزی و در عین حال، دوری از ستمگری تأکید دارد؛ در همین راستا، بارها تذکراتی پیرامون مسکن، اشتغال، درمان و ... موردنیاز مردم توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی داده شده است؛ ولی هیچ‌کدام از این موارد در ذهن دولت‌ها جای نگرفته و به عرصه عمل واقعی نرسیده است.

وی تصریح کرد: در گذشته شاهد بوده‌ایم که بدترین نوع سرمایه‌داری آمریکایی را در کشورمان اجرا کرده‌اند و عقبه این نگاه همچنان نیز در بدنه دولت وجود دارد.

تولید نیازمند آرامش واقعی در جامعه است

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: با گذشت زمان، آثار خطرناک این دیدگاه در اقتصاد کشورمان بیشتر می‌شود. رئیس‌جمهور سابق این خطر را می‌دید، ولی حرف‌های بی‌ربطی می‌زد و به منتقدان توهین می‌کرد که چرا کارهای دولت را نمی‌بینند. در دولت فعلی هم هنوز تیم اقتصادی منسجمی برای برون‌رفت از این معضل شکل نگرفته است.

دولت‌آبادی اضافه کرد: برخی کارهایی که در زمینه تولید روی می‌دهد؛ به‌ویژه تصمیمات خلق‌الساعه در حقیقت کمک به افرادی است که اصلاً منافع ملی و تولید را قبول ندارند؛ چون تولید نیازمند آرامش واقعی در جامعه است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت به وارداتی غیر از کالاهای اساسی نباید دلار ارزان‌تر از بازار اختصاص دهد، اضافه کرد: دولت باید از همه فعالیت‌های وارداتی به نسبت اهمیت کالا، مالیات بگیرد تا سود تمام فعالیت‌های این‌چنینی به نفع تولید ملی کاهش پیدا کند.

دولت‌آبادی با تأکید بر اینکه سود واردات کالا به کشور امروز بین ۲۰۰ تا 400 درصد و سود احتکار همان کالاها برای مدتی در انبارها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است، تصریح کرد: سود تولید در خوشبنانه‌ترین حالت، حدود ۲۰ درصد است و تا وقتی این تفاوت وجود داشته باشد، تولید به صرفه نخواهد بود.

می‌توانیم اصلاً نفت خامی نفروشیم و کشور را هم اداره کنیم

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم اصلاً نفت خامی نفروشیم و کشور را هم اداره کنیم، اضافه کرد: تمام مواد اولیه‌ای که امروز به‌صورت خام‌فروشی صادر می‌شود، باید به کالاهای دارای ارزش‌افزوده تبدیل شود.

دولت‌آبادی گفت: بیکاری نیز در کشور به همین ترتیب با توجه به اهمیت ارزش‌افزوده در تولید برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز باید به تولیدکنندگان یارانه و تسهیلات ارزان بدهیم و موارد حمایتی بر اساس قانون اساسی و وصیت‌نامه امام راحل و منویات رهبری انقلاب به تولیدکنندگان و کارآفرینان ارائه شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه همه اقشار جامعه وظیفه دارند به مستضعفان و به تعبیر امام راحل، کوخ‌نشینان کمک کنند؛ چه برسد به دولت، افزود: مبنای تئوری اقتصاد در نظام جمهوری اسلامی، الهی است و از این‌رو، باید الگوی جهانی اقتصاد ایرانی- اسلامی تهیه و تدوین شود.

بزرگ‌ترین دشمن اقتصاد در ایران برخی تفکرات داخلی‌هاست

دولت‌آبادی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین دشمن اقتصاد در ایران برخی تفکرات در داخل کشور است، تصریح کرد: برخی‌ها در داخل، بیان مشکلات و ضعف‌های دولت را منفی‌بافی تلقی می‌کنند؛ در صورتی که مسائل مهم اقتصادی به‌عنوان واقعیت‌های تلخ وجود دارد و باید به‌صورت علمی برای آنها چاره‌اندیشی شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 60 میلیون نفر ایرانی بر اساس آمارهای موجود در سن کار قرار دارند، افزود: ۳۳ میلیون نفر امروز کار می‌کنند و می‌شد در عوض میلیاردها دلار واردات کالا و خدمات در چند دهه اخیر، حتی تا ۱۵۰ میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم که متأسفانه این امر مورد توجه قرار نگرفته است.

پایان پیام/74002/ک/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1124933

مهمترین اخبار ایران و جهان: