نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 19:24

مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی به زوار برای پیشگیری از ابتلاء به وبا

اهواز- رئیس مرکز بهداشت خوزستان، راه‌های پیشگیری از بیماری گوارشی وبا را برای زائران اربعین حسینی با رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پژمان بختیاری نیا ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای تاکید کرد: وبا نوعی بیماری حاد گوارشی است که به دنبال خوردن آب و غذای آلوده بر اثر عفونت باکتریایی در روده ایجاد می‌شود و در صورتی که به موقع درمان نشود، موجب کم آبی شدید بدن و حتی مرگ خواهد شد.

وی افزود: بیش از ۷۵ درصد بیماران وبایی بدون علامت هستند و با رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی از گسترش آن جلوگیری می‌شود.

بختیاری نیا به زائران توصیه کرد: با داشتن علائمی شامل احساس پری و سر و صدا (غرغر) در شکم، استفراغ، مدفوع شل و آبکی و عطش و تشنگی به اولین پایگاه بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص راه‌های انتقال این بیماری گفت: میکروب عامل بیماری وبا در مدفوع افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد و مگس‌ها می‌توانند میکروب وبا را روی غذاهای بدون پوشش منتقل کنند.

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از این بیماری اظهار کرد: استفاده از آب آشامیدنی تصفیه شده و بسته بندی، خودداری از مصرف آب‌های خنک شده با یخ‌های قالبی، استفاده نکردن از آب‌های آشامیدنی در معابر و مواد غذایی، خوراکی و آشامیدنی عرضه شده توسط فروشندگان سیار از جمله این راه‌هاست.

بختیاری نیا به زائران توصیه کرد: اجتناب از مصرف سبزی‌ها و میوه‌هایی که در مورد شست‌وشو و ضدعفونی کردن مناسب آن‌ها اطمینان وجود ندارد، مصرف زیاد لیموی تازه، ماست و دوغ، به همراه داشتن آب بسته بندی و مواد غذایی سالم بسته بندی در طول سفر، شست‌وشوی صحیح و مکرر دست‌ها با آب و صابون از جمله نکات در راستای پیشگیری از بیماری وبا محسوب می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص اقدامات لازم در زمان ابتلاء به وبا ادامه داد: نوشیدن مایعات کافی یا محلول ORS، مصرف نکردن آنتی‌بیوتیک بدون تجویز پزشک، و نشستن ملحفه و لباس‌های فرد بیمار در منابع تأمین آب عمومی از جمله مهمترین اقدامات است.

وی تاکید کرد: در صورت بروز علائم گوارشی مانند اسهال تا هفت روز پس از بازگشت از سفر حتماً به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت یا پزشک معالج خود مراجعه شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1477677

مهمترین اخبار ایران و جهان: