نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 11:19

به نام کی‌یف به‌کام لندن؛ ضمانت ۲۴۵میلیون دلاری خرید سوخت هسته‌ای

وزیر انرژی انگلیس از تضمین توافق تامین بودجه صادرات سوخت هسته‌ای به ارزش ۲۴۵ میلیون دلار برای اوکراین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، گرانت شاپس، وزیر انرژی انگلیس در جریان سفر به کی‌یف گفت که لندن توافق تامین بودجه صادرات سوخت‌ هسته‌ای به ارزش ۲۴۵ میلیون دلار را برای اوکراین ضمانت می‌کند تا این کشور از سایر تولیدکنندگان از جمله شرکت‌های انگلیسی سوخت هسته‌ای خریداری کند.

سیستم انرژی اوکراین پس از حملات هوایی گسترده روسیه در زمستان پارسال، به شدت آسیب دید و کی‌یف را بیش از پیش به نیروگاه‌های انرژی هسته‌ایِ فرسوده خود وابسته کرد. این نیروگاه‌ها پیش از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، حدود نیمی از برق این کشور را تامین می‌کردند.

شاپس در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرد: این ضمانتی که در اختیار اوکراین قرار دادیم، برای کمک به این کشور است تا مطمئن شود سوخت هسته‌ای مورد نیازش در آینده، دیگر از روسیه وارد نخواهد شد.

وی مدعی شد: این بودجه، ورود سوخت هسته‌ای به اوکراین از منابع به مراتب امن‌تر را ضمانت خواهد کرد.

به گفته وی، یکی از این منابع کنسرسیوم «اورنکو/Urenco» است؛ شرکتی گروهی که لندن بخشی از آن بوده و در انگلیس قرار دارد.

اوکراین در حال حاضر، سه نیروگاه از چهار نیروگاه هسته‌ای فعال این کشور را کنترل می‌کند. چهارمین نیروگاه که در منطقه زاپروژیا واقع شده است، به‌دنبال آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، مارس پارسال به تصرف روسیه درآمد. هر دو کشور به دفعات یکدیگر را متهم کرده‌اند که امنیت این نیروگاه را به خطر انداخته‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1463477

مهمترین اخبار ایران و جهان: