نیوز سیتی!
21 فروردین 1402 - 22:51

ساماندهی رشته های مرتبط با بهداشت/ بازنگری شرایط اساتید علوم پایه

وزیر بهداشت گفت: وضعیت رشته های مرتبط با بهداشت باید ساماندهی شود و معاونت های آموزشی و بهداشت باید رشته های بهداشت را بازتعریف کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر بهرام عین اللهی امشب در نشست دبیران و اعضای شوراهای تخصصی داروسازی، پزشکی، دندانپزشکی و علوم پزشکی در محل وزارت بهداشت افزود: این نشست بالاترین نشست تخصصی در سطح کشوری است و امیدواریم برای حل مشکلات کشور این دست نشست‌ها توسعه یابد.

وی افزود: تاکید مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و سایر مقامات این است که با نخبگان همکاری بیشتری صورت گیرد و از آنها به صورت ویژه حمایت شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سطح سلامت در جمهوری اسلامی ایران بالاترین سطح سلامت در منطقه است، گفت: زمانی بود که نیاز بود بیمار برای درمان خود به خارج از کشور برود اما اکنون هیچ رشته‌ای در علوم پزشکی نیست که در کشور نداشته باشیم.

وی نظام سلامت را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: برای رسیدن نظام سلامت به سطح کنونی زحمت زیادی کشیده شده است و ما نیز باید شاکر باشیم که در این حوزه شغل استادی را برعهده داریم.

عین اللهی با اشاره به رشد علمی کشور در حوزه سلامت اظهار داشت: از میان ۷۸ هزار مقاله تولید شده در کشور ۳۱ هزار مقاله مربوط به حوزه پزشکی بوده که توسط ۲۱ هزار عضو هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهیه شده است. رشد علمی کشور در حوزه علوم پزشکی بیش از رشد علمی کشور در سایر علوم بوده و به میزان ۸.۲۳ درصد رشد رسیده است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های آموزشی در حوزه آموزش علوم پزشکی خاطرنشان کرد: مراکز توسعه آموزش پزشکی باید بازنگری شوند. راه اندازی مراکز از جمله کارهای خوبی در گذشته بوده که چون پیگیری کافی درباره آن صورت نگرفته باید متحول شود.

وزیر بهداشت گفت: امتحانات ارتقا دستیاران پزشکی باید به دانشگاه‌ها واگذار شود. البته امتحانات نهایی را هنوز نمی‌توان به دانشگاه‌ها واگذار کرد. اما دبیرخانه‌های آموزشی هم باید در برابر برنامه‌هایی که از سوی اعضای بورد ارائه می‌شود انعطاف داشته باشند.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم علم و دانش به معنای واقعی توسعه پیدا کند باید به علوم پایه توجه کنیم و شرایط برای اعضای هیأت علمی علوم پایه بازنگری شود.

عین اللهی درباره تجهیزات مورد نیاز در علوم پایه گفت: تجهیزاتی که کاربرد بالینی دارد سال گذشته با حدود ۹۰ میلیون یورو خریداری شد و در دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شد اما در گروه علوم پایه باید این تجهیزات به صورت فهرست اولویت بندی شده به وزارت بهداشت ارائه شود تا تأمین شود. ضمن اینکه بهتر است این تجهیزات در آزمایشگاه‌های مرکزی تجمیع شوند که همه محققان امکان استفاده آن را داشته باشند.

وی درباره پزشکی خانواده و لزوم بازبینی نحوه مشارکت سایر رشته‌های علوم پزشکی در پزشکی خانواده گفت: پزشکی خانواده به اشتباه به عنوان دکتر مخصوص خانواده ترجمه شده در صورتی که منظور نظام ارجاع است. پزشکی خانواده در ایران بر پایه بهورز و مراقب بهداشتی تعریف و پایه گذاری شده و پزشک محور نیست. بنابراین گروه‌های دیگر علوم پزشکی به راحتی می‌توانند در پزشکی خانواده فعال شوند. این طرح ۲۰ سال است که می‌خواهد در کشور اجرا شود و هنوز اجرایی نشده است.

وزیر بهداشت از دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی خواست مسئولیت ساماندهی رشته‌های مرتبط با بهداشت را برعهده بگیرد و گفت: وضعیت رشته‌های مرتبط با بهداشت باید ساماندهی شود و معاونت‌های آموزشی و بهداشت باید رشته‌های بهداشت را بازتعریف کنند.

وی یادآور شد: ادغام برای ما یک فرصت عالی است که از آن درست استفاده نمی‌کنیم. در منطقه همه وزرای بهداشت می‌خواهند این نظام بهداشتی و درمانی و آموزشی را داشته باشند اما نمی‌توانند. از همین رو برای رشته‌های مرتبط با بهداشت هم باید مانند رشته‌های بالینی در سیستم بهداشتی طراحی صورت گیرد.

عین اللهی اظهار داشت: باید به جایی برسیم که همه مراکز درمانی، در کنار خود علوم پایه داشته باشند.

وزیر بهداشت درباره وضعیت بین المللی سازی آموزش‌های بازآموزی گفت: ما در منطقه بیشترین کنفرانس‌های بازآموزی را داریم اما از نظر بین المللی سازی خوب عمل نمی‌کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1139798

مهمترین اخبار ایران و جهان: