نیوز سیتی!
13 بهمن 1401 - 00:33

سناتور آمریکایی: دادن اف-16 به ترکیه مشروط به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو است

سناتور دموکرات آمریکایی با توصیف ترکیه به عنوان «متحدی بی‌وفا» خواستار اقدام کنگره آمریکا در ممانعت از فروش جنگنده‌های اف-16 به آنکارا شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «کریس ون هولن»، سناتور دموکرات آمریکایی در مصاحبه با شبکه «المانیتور» به انتقاد از دولت ترکیه نسبت به چند مساله از جمله جلوگیری از نهایی شدن عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف ناتو و تهدید آنکارا به حمله به شمال سوریه پرداخت.

ون هولن  با گفتن اینکه ترکیه در گذشته یک «شریک مهم» برای ناتو بود، از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست چنانچه «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه جلوی عضویت سوئد در ائتلاف ناتو را بگیرد، تحریم آنکارا را در نظر بگیرند.

با وسوئد و فنلاند بعد از شروع عملیات ویژه ارتش روسیه در فوریه گذشته در اوکراین، به بهانه تهدیدات امنیتی برای عضویت در ائتلاف ناتو درخواست دادند. ترکیه به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف که موافقتش برای نهایی کردن عضویت این دو کشور ضروری است، سد راه عضویت آنها شده است. ترکیه دلیل مخالفتش را عدم مقابله سوئد با فعالیت‌ گروه‌های کرد مخالف آنکارا در خاکش دانسته و اخیرا نیز شدیدا به اقدام چند فعال کرد در آویزان کردن یک عروسک اردوغان و اهانت یک سیاستمدار به قرآن کریم در سوئد اعتراض کرد.

ون هولن در مصاحبه با المانیتور به ترکیه هشدار داد، در صورتی که فنلاند و سوئد عضو ناتو نشوند، متقابلا جنگنده‌های آمریکایی به آنکارا داده نخواهند شد.

او بیان کرد: «چنانچه ترکیه، سوئد و فنلاند را به عنوان عضو ناتو نپذیرد، هیچ جنگنده اف-16 نیز به ترکیه ارسال نخواهد شد.»

به گفته این سناتور آمریکایی، هیچ سناریویی برای اینکه فروش جنگنده های اف-16 به آنکارا بدون موافقت ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو انجام شود، مطرح نیست. او ادامه داد، بعید است که جو بایدن نیز با فروش این جنگنده‌ها به ترکیه در صورت ممانعت از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو موافقت کند.

ون هولن اظهار کرد، آمریکا و اروپا باید در صورتی که ترکیه به تهدیدش برای حمله به نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا در شمال شرق سوریه جامه عمل بپوشاند، تحریم‌ آنکارا را در نظر بگیرند و ریسک عملیات ارتش ترکیه در این منطقه واقعی است.

این سناتور دموکرات آمریکایی در ادامه این مصاحبه به اظهار نگرانی درباره دولت جدید رژیم صهیونیستی تحت رهبری «بنیامین نتانیاهو» که شامل چند سیاستمدار راست افراطی همچون «ایتامار بن گویر» می‌شود پرداخت.

او گفت، این دولت شامل «عناصر راست افراطی و عناصری که در گذشته رفتاری نژادپرستانه با فلسطینی‌ها و اعراب داشته‌اند می‌شود.»

ون هولن حزب بن گویر را در اشاره به «مئیر کاهان»، خاخام آمریکایی-اسرائیلی که خواستار اخراج عربها از اراضی اشغالی شده بود، «وارث کاهانیسم» دانست.

به گفته این سناتور آمریکایی، موضع آمریکا همچنان حمایت از به اصطلاح «راه حل دو کشوری» است و دیدگاه دولت فعلی رژیم صهیونیستی با این رویکرد «کاملا معارض» است.

این سناتور آمریکایی همچنین به شکل مثبتی درباره «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر جدید عراق حرف زده و گفت که از دیدگاه سودانی، حضور سربازان آمریکایی در عراق یک «نیروی باثبات کننده» است.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1014098

مهمترین اخبار ایران و جهان: