نیوز سیتی!
23 دی 1402 - 18:23

فرصت طلایی مصر برای پیوستن به پرونده نسل‌کشی اسرائیل

حقوقدانان و تحلیلگران مصری امروز شنبه با اشاره به فرصت طلایی قاهره برای پیوستن به ابتکار آفریقای جنوبی در لاهه علیه رژیم اسرائیل تصریح کردند که مصر مستقیما از نسل‌کشی در غزه متضرر شده است و شواهد و مدارک زیادی برای اثبات آن دارد.

گروه بین‌‌‌الملل خبرگزاری فارس، «مصر که با خطرات مرزی جدی مواجه شده با پیوستن به آفریقای جنوبی در پرونده نسل‌کشی در لاهه از امنیت ملی خود صیانت و به محکومیت تل‌آویو کمک می‌کند». حقوقدان مصری «عصام الاسلامبولی» با این جمله از انگیزه قوی قاهره برای حمایت از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل‌آویو خبر داد.

کارشناسان و اساتید حقوقی مصر بر ضرورت مشارکت مصر در دادخواست نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه که از سوی آفریقای جنوبی طرح شده، تاکید دارند و می‌گویند قاهره می‌تواند با پیوستن به تیم ویژه آفریقای جنوبی یادداشت‌‌های قانونی و شواهد نسل‌کشی خود را ارائه کند.

 

اگرچه دیوان بین‌المللی دادگستری طی دو روز جمعه و پنجشنبه گذشته، جلسه استماع دادخواست دولت آفریقای جنوبی و پاسخ طرف اسرائیلی به عنوان متهم را برگزار کرد، اما مصر می‌تواند تا زمان اعلام بسته شدن باب ارائه مدارک و شواهد نسل‌کشی اسرائیل از سوی دادگاه، به این دادخواست بپیوندد. دادگاه قرار است نامه‌هایی به کشورهای عضو بفرستد تا در مورد نسل‌کشی اسرائیل نظر دهند. کشورهای مذکور حق پاسخ دادن و امتناع از آن را دارند و پس از آن درها برای اظهارنظر درباره این پرونده بسته می‌شود و پاسخ‌‌ها و شواهد و مدارک بررسی خواهد شد. 

رئیس گروه حقوق عمومی دانشگاه قاهره رأفت فوده می‌گوید مصر اگر می‌خواهد نقشی محوری ایفا کند و به عنوان بزرگترین کشور عربی در جهان از قضیه فلسطین حمایت کند، باید به دادخواست آفریقای جنوبی در لاهه علیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه بپیوندد و به دلیل آنکه مستقیما با بمباران‌های گذرگاه رفح و تلاش برای انتقال فلسطینی‌ها به صحرای سینا خود مستقیما تحت تاثیر نسل‌کشی در غزه قرار دارد، انگیزه‌هایی جدی برای این امر دارد. 

 


هدف قرار دادن آمبولانس حامل مجروحان فلسطینی در نزدیکی رفح

 

وکیل مدافع و حقوقدان مصری ناصر امین به العربی الجدید نیز می‌گوید: مصر یکی از امضا‌کنندگان کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی است و در صورت  پیوستن به این دعوی، وزن آن را برای اثبات حق فلسطینی‌ها و محکوم شدن دولت اشغالگر سنگین‌تر خواهد کرد. 

این شکایت می‌تواند به صدور حکم علیه بنیامین نتانیاهو و سران ارتش اشغالگر و معرفی آنها به عنوان جنایتکار جنگی و عاملان «نسل‌کشی»  منجر شود. امری که در خصوص رئیس جمهور مخلوع سودان عمر البشیر روی داد.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1636454

مهمترین اخبار ایران و جهان: