نیوز سیتی!
21 تیر 1402 - 08:18

بیانیه های گرامیداشت روز عفاف و حجاب در خراسان جنوبی

استاندار و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی امروز به مناسبت گرامیداشت روز عفاف و حجاب بیانیه صادر کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، استاندار و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی امروز به مناسبت گرامیداشت روز عفاف و حجاب بیانیه صادر کردند.

در پیام استاندار خراسان جنوبی به این مناسبت آمده است: «حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را ‌همه باید بدانند. این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ‌ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی کنند، اینها را نباید ‌متّهم کرد به بی‌دینی و ضد انقلابی». مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی) 

حجاب؛ این میراث ارزشمند معنوی و نماد تمدن ایرانی و اسلامی، هدیه‌ای الهی است که عیار ناب عفت را در خود متبلور ساخته و با کارکردهای فردی و اجتماعی، امنیت روانی، انسجام خانواده و سلامت جامعه را تضمین می کند، که در شرایط فعلی این مهم در شمار یکی از مؤلفه‌های جنگ ترکیبی دشمنان قرار گرفته تا هویت اسلامی زنان و دختران این سرزمین را هدف قرار دهد، بیش از گذشته دارای اهمیت است. 

بدون تردید این تکلیف آحاد افراد جامعه اسلامی ایران است که با تأسی از روش و منش ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین در راستای توسعه و ترویج این فرهنگ اصیل دینی، خنثی کردن خدعه های دشمنان و پاسداشت خون هزاران شهیدی که در این راه هستی خود را هزینه کرده اند، اجازه ندهند حجاب زنان و عفاف مردان ایرانی و در یک کلام «زیست عفیفانه» دستمایه بازی های شوم سیاسی استعمار گران و استبداد پیشگان قرار گیرد. 

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای گرانقدر مسجد گوهرشاد، با یقین به این اصل مهم که خراسان جنوبی در طول تاریخ، به داشتن مردمانی متدین و پای بند به اصول اخلاقی و دینی شهره و بنام بوده و هست، برای تمامی زنان پاک سرشت و مردان با غیرت این مرز و بوم، از خداوند منان سلامتی و موفقیت مسئلت دارم، امید آن که در پناه عنایات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، دختران و پسران این دیار همواره از گزند آفات و دسیسه های معاندان محفوظ و در امان بمانند تا بتوانیم پرچم اسلام را در عین سلامت به صاحب اصلی اش تحویل بدهیم. 

 بیانیه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی نیز به مناسبت روز عفاف و حجاب به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا(سوره مبارکه احزاب.۵۹)

ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها(روسری های بلند) خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای اینکه (از کنیزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و (اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحیم است.

دشمنان قسم خورده نظام در جنگ شناختی و ترکیبی اخیر، با انواع هجمه‌ها، بخش قابل توجهی از تلاش خود را معطوف به ایجاد خلل و دگرگونی در ارزش‌های ملی، دینی و هویتی بالاخص در حوزه عفاف و حجاب نموده تا از این طریق، هویت دینی و اعتقادی مردم، کیان خانواده و زندگی عفیفانه در جامعه را مخدوش نمایند.

این در حالی است که جامعه اسلامی و نظام دینی در سایه اجرای تامِ احکام شریعت تحقّق کامل می یابد که در آیه ۴۱ سوره مبارکه حج به آن تصریح شده است:«الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَآتَوُا الزَّکاهَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ » همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.

براساس همین مبانی دینی، یکی از نمادهای بارز احکام الهی، رعایت عفاف و حجاب در جامعه است که حافظ بنیان خانواده و ارکان اجتماع و سیادت‌بخش سجایای انسانی و اسلامی و متضمن آرامش و آسایش روحی و روانی فرد و جامعه است و این امر درکلام معصومین علیهم السلام، آرمانهای انقلاب اسلامی و همچنین در قوانین نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

عزت و عظمت و جایگاه ارزشمند زنان در اندیشه والای اسلامی، عطیه گرانبهای پیامبر بزرگواری است که زن را مایه آرامش و انس و الفت و از بزرگترین نعمت‌های الهی دانسته، بهشت را زیر پای مادران معرفی نمود و تجلی مقام والای زن را در مروارید هستی، سرور زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا (س) قرار داد تا زنان در تمامی اعصار با الگوگیری از این بزرگوار، قدر گوهر ذاتی خود را دانسته و با حفظ متانت، وقار و عفاف، رسالت گرانسنگ خود در رشد و هدایت قافله بشری، صعود به قله‌های کمال را ایفا نمایند.

علاوه بر آن، افتخار زن ایرانی این است که «حجاب» برایش میراث کهن ملی است. وجه امتیازی که غرب هم اکنون نیز از آن بی بهره است و حال بعد از گذشت چند صد سال از گم شدن و نادیده انگاشتن این موهبت الهی با از بین رفتن بنیان خانواده و ناهنجاریهای شدید رفتاری و اجتماعی به عفاف و حجاب «گرایشی جهانی» پیدا کرده است. گرایشی که نشان از ظرفیت جهانی شدن «حجاب فاطمی» دارد و ما به اندازه شأن و عظمتش به آن نپرداخته ایم!.

حجاب زن ایرانی خون بهای هزاران شهیدی است که در دامان عفیف ترین زنان عالم تربیت شدند و از دوران دفاع مقدس تا دفاع از حرم اهل البیت (ع) در مقابل دشمنان اسلام سینه سپر نمودند امروز حفظ حجاب پاسداشت خون شهیدان عزیز است.

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی ضمن پاسداشت کرامت و جایگاه زنان عفیف و محجه جامعه اسلامی و ادای احترام به مادران و همسران شهیدان ، یادآور می گردد که امروز حفظ حجاب زنان جامعه اسلامی خاکریز اول دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد. تاریخ خواهد نگاشت که زنان ایران زمین فاتحان سربلند قله های عفاف و حجاب خواهند بود.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1350698

مهمترین اخبار ایران و جهان: