نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 21:18

تابستان اصفهان، امسال داغ‌تر از سال گذشته

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود تابستان امسال میانگین دما بین یک تا ۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از نرمال باشد.

لیلا امینی رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تابستان امسال میانگین دما بین یک تا ۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از نرمال باشد که بیشترین افزایش دما مربوط به مناطق شرق، جنوب و مرکز استان اصفهان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دما در سه ماه تابستان نسبت به نرمال گرم‌تر است و از اواسط تیر تا اواسط مرداد شدت گرما بیشتر می‌شود و از اواسط شهریورماه به تدریج از گرما کاسته می‌شود.

امینی افزود: معمولا در سال‌هایی که پدیده ال‌نینو رخ می‌دهد، سامانه مونسون هند در فصل تابستان ضعیف عمل می‌کند و بخش‌های شمالی و غربی شبه قاره هند تا حدی دچار خشکسالی می‌شود و  امکان فعالیت سامانه هند بر روی کشورمان مشابه سال گذشته نخواهد بود، بنابراین شرایط بارش در تابستان جاری مشابه سال گذشته نخواهد بود.

 

بارش‌های پاییزی زودتر از موعد خود آغاز می‌شود

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان تصریح کرد: در مورد بارش‌های پاییزی امسال با توجه به تقویت و گسترش شرایط آل نینو انتظار می‌رود بارش‌های پاییزی زودتر از موعد خود آغاز شود.

وی با بیان اینکه تغییر دمای آب اقیانوس آرام و وقوع پدیده ال‌نینو، نقش مهمی در افزایش متوسط دمای هوای کشور و استان اصفهان دارد، گفت: پدیده‌های ال‌نینو و لانینا از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های تاثیرگذار بر دمای هوای بسیاری از کشورهای دنیا هستند و  یکی از دلایل افزایش گرمای امسال می‌تواند شرایط ال نینو باشد.

امینی ادامه داد: ال‌نینو یک چرخه مشهور جوی در جهان است که هر هفت سال یک بار کره زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد  به گفته کارشناسان تغییرات دمایی ایجاد شده در سطح اقیانوس آرام می‌تواند عامل افزایش بارش‌ها بر روی کشور و استان به ویژه در فصل پاییز شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر در حال گذر از شرایط لانینا به ال‌نینو هستیم، عنوان کرد: چند ماه آینده (تیر-مرداد- شهریور) ماه‌های بارشی بر روی استان و کشورمان  محسوب نمی‌شود و به‌جز برخی از مناطق همچون سواحل دریای خزر و جنوب شرق کشور سایر مناطق به لحاظ اقلیمی، بارش چشمگیری نخواهند داشت و بارش سالانه خود را معمولا در پاییز و زمستان دریافت می‌کنند.

 

در حال حاضر اشعه uv بر روی استان اصفهان عدد ۱۰ است

وی با بیان اینکه در حال حاضر اشعه uv بر روی استان اصفهان عدد ۱۰ است که بیشتر از حد نرمال است، افزود: شاخص اشعه uv از ساعت ۱۱ تا ۱۵ ( بعدازظهر) بالا می‌رود و به اوج خود می‌رسد که در این ساعات شهروندان باید به توصیه‌های پزشکان توجه داشته باشند و از قرار گرفتن مستقیم در مقابل نور خورشید جداً خودداری کنند و از پوست و چشم‌های خود در برابر آفتاب محافظت کنند.

امینی با اشاره به اینکه وقتی ابر در آسمان نباشد تابش آفتاب مستقیم‌تر است، بیان کرد: طبق استانداردهای جهانی، شاخص uv از ۰ تا ۱۱ طبقه بندی می‌شود که در این طبقه‌بندی چنانچه شاخص uv کمتر از ۲ باشد میزان این اشعه کم، ۳ تا ۵ میزان اشعه متوسط، ۶ تا ۸ میزان اشعه زیاد و ۸ تا ۱۱ میزان اشعه بسیار زیاد است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1306510

مهمترین اخبار ایران و جهان: