نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 23:19

آمریکای لاتین برای ایران یک ظرفیت بسیار مهم است

امیرعبداللهیان در گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین، سیاست خارجه متوازن و دیپلماسی اقتصادی را از اولویت‌های دولت سیزدهم عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان در گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین، گفت: یکی از توجهات دولت سیزدهم به موضوع سیاست خارجه متوازن و اولویت دیپلماسی اقتصادی اختصاص یافته لذا در این چارچوب در مذاکرات و دیدارهای رئیس جمهور و وزرای همراه در ونزوئلا ۲۶ سند به امضا رسید که تمرکز اصلی این اسناد حول مباحث اقتصادی، تجاری، فناوری و علمی بود

وی ادامه داد: طبعاً ونزوئلا در بازه فعالیت تجاری ایران در منطقه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب است. ما از یک جمعیت ۶۰۰ میلیونی نفری و بازاری با این وسعت صحبت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: آمریکای لاتین و کشورهای دوست ما در آمریکای لاتین از طریق ایران به بازارهای غرب آسیا ارتباط قوی را پیدا می‌کنند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما امروز در رابطه با ونزوئلا می‌توانیم در سایه قرارداد جامع همکاری‌های ۲۰ ساله دو کشور از یک همکاری متوازن صحبت کنیم، یعنی همکاری در حوزه‌های اقتصادی و تجاری.

وی بیان کرد: در حوزه انرژی ونزوئلا از بنیانگذاران اوپک است و ذخایر نفت و گاز مهمی را در منطقه آمریکای لاتین در اختیار دارد.

وزیر امور خارجه گفت: در ادامه سفر آقای رئیس جمهور امروز در نیکاراگوئه تا ساعاتی دیگر تعدادی از اسنادی که تمرکز بر همکاری در حوزه علم و فناوری و همچنین توافقی که میان دو کشور مبنی بر اینکه بتوانیم همکاری‌های گسترده‌تری را رقم بزنیم، به امضا خواهد رسید.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: در ادامه سفر نیز رئیس جمهور و هیئت همراه در کوبا ضمن دیدارهایی که انجام می‌شود، از پروژه مشترک واکسن‌هایی که سالهاست بین انستیتو پاستور و کوبا در حال انجام است، بازدیدهایی را انجام خواهند داد.

وی گفت: معتقدیم آمریکای لاتین همچنان بازار بِکر و ظرفیت بسیار مهم برای ایران است لذا امیدوارم دستاوردهای سفر آقای رئیس جمهور به نفع مردم این سه کشور و همچنین مردم عزیز کشورمان باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1285898

مهمترین اخبار ایران و جهان: